Twitter wil meer dan 140 tekens toestaan

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Twitter werkt aan een nieuwe functie die gebruikers toestaat berichten te posten die langer zijn dan 140 tekens. Dat melden bronnen binnen het bedrijf aan technologie-site Re/code.

De limiet van 140 tekens was juist sinds het allereerste begin één van de belangrijkste handelsmerken van Twitter. Hoe de nieuwe functie precies gaat werken is nog niet duidelijk, maar hij is vooral bedoeld om lange artikelen direct te kunnen plaatsen op het micro-blog.

Daarnaast tellen bij gewone tweets voortaan mogelijk ook links en gebruiksnamen niet meer mee bij het optellen van de tekens. Twitter heeft eerder dit jaar al meer ruimte te geven voor commentaar bij retweets en langere berichten toegestaan bij privé-conversaties.

Ralph Lauren stopt als topman

Ralph Lauren treedt terug als topman van zijn eigen modehuis. De Amerikaanse modeontwerper draagt volgens persbureau Reuters de dagelijkse leiding over aan de Zweed Stefan Larsson die nu de baas is bij Old Navy, het budgetmerk van Gap. De 75-jarige Lauren blijft voorlopig wel betrokken bij het bedrijf als voorzitter en hoofd van het ontwerp-team.

“When they start designing things I can’t understand, I’ll quit.”

Het modehuis kampt met teruglopende inkomsten omdat de overzeese verkopen zijn ingezakt vanwege de sterke dollar. Na de bekendmaking dat Ralph Lauren stopt als topman steeg het aandeel met bijna vier procent.

Het bekendste product van Ralph Lauren is het polo-shirt dat in 1972 voor het eerst op de markt kwam. Onder andere Hillary Clinton, Gwyneth Paltrow en Johnny Depp droegen in de afgelopen jaren ontwerpen van Lauren.

Volkswagen ontloopt mogelijk strafvervolging in VS

Door een gat in de wet op schone lucht ontloopt Volkswagen mogelijk strafvervolging in de Verenigde Staten voor vervuiling. Dat zeggen juristen in The Wall Street Journal. Auto-fabrikanten hebben het in 1970 met behulp van industrie-vriendelijke politici voor elkaar gekregen dat er in de ‘Clean Air Act’ geen strafrechtelijke sancties werden opgenomen.

Als Justitie besluit Volkswagen te gaan vervolgen zou het de eerste strafzaak zijn tegen een auto-fabrikant wegens overschrijding van de uitstootnormen. Daarom zijn de aanklagers nu ook andere strafrechtelijke mogelijkheden aan het onderzoeken, zoals liegen tegen de toezichthouders. De boete voor Volkswagen kan daarmee nog altijd oplopen tot 18 miljard dollar.

In de tussentijd pleiten senatoren in de krant voor het dichten van het gat in de ‘Clean Air Act’, zo ook de Democraat Richard Blumenthal:

“The loophole should be closed so there is a specific penalty for auto manufacturers. We will be introducing legislation to close the loophole.”

Volkswagen heeft sinds in ieder geval 2008 software gebruikt om uitstoottesten van diesel-auto’s te manipuleren, waaronder bij een half miljoen auto’s in de VS.

    • Arjan Meesterburrie