‘Ook Frankrijk onderzoekt fraude VW’ - Nederland niet

Na Duitsland en de Verenigde Staten gaat ook Frankrijk onderzoek doen naar het uitstootschandaal bij Volkswagen. Een Franse waakhond wil bovendien kijken of andere automerken eveneens hebben gesjoemeld met uitstootgegevens.

De buitenkant van een Volkswagendealer in Zuid-Korea. Foto EPA / Yonhap

Na Duitsland en de Verenigde Staten gaat ook Frankrijk onderzoek doen naar het uitstootschandaal bij Volkswagen. Dat stellen althans bronnen binnen het Franse ministerie van Economische Zaken tegenover persbureau Reuters. Het ministerie wil bovendien kijken of andere automerken eveneens hebben gesjoemeld met uitstootgegevens.

Het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door een Franse consumenten- en fraudewaakhond, zou vrijdag al zijn ingesteld. De eerste resultaten worden eind november of begin december al worden verwacht. Daarna wil de toezichthouder ook andere automerken die in Frankrijk auto’s verkopen onder de loep nemen, zo stellen de bronnen.

Daarnaast eist Frankrijk dat Volkswagen de subsidies die zijn verstrekt bij de verkoop van ‘schone’ auto’s terugbetaalt. Om hoeveel geld dat gaat, kon de Franse minister van Ecologie en Energie, Ségolène Royal, vanavond nog niet zeggen. Dat wordt de komende tijd uitgezocht.

Het Franse onderzoek komt twee dagen nadat Duitsland bekendmaakte de grootschalige fraude te gaan bekijken. Ook stelde de Duitse justitie een onderzoek in naar de vorige week opgestapte topman van Volkswagen, Martin Winterkorn. De Duitse aanklagers wil vaststellen wie verantwoordelijk is voor de manipulatie van uitstootgegevens.

RDW gaat Volkswagen niet onderzoeken

Anders dan Duitsland zal de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) geen los onderzoek beginnen naar Volkswagen. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt namelijk niet bij de Nederlandse goedkeuringsautoriteit en toezichthouder, zo schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur, PvdA) vanavond in een antwoord op Kamervragen.

Het goedkeuren van Volkswagens voor de Nederlandse markt wordt volgens Mansveld gedaan door de Duitse tegenhanger van de RDW, de KBA. Die heeft eerder al laten weten onderzoek te doen, waardoor een los onderzoek niet nodig is. De minister schrijft:

“Als er geen bevredigend plan komt, kan de Duitse typegoedkeuringsautoriteit besluiten dat Volkswagen de auto’s waarmee mogelijk is gemanipuleerd niet meer mag verkopen en niet meer mag verplaatsen. […] Ingrepen van de Duitse typegoedkeuringsautoriteit kunnen ook doorwerken naar de Nederlandse situatie.”

Wel overweegt de RDW een onderzoek naar de automerken waarvoor de toezichthouder zélf goedkeuring heeft afgegeven. Op het moment zijn daar echter nog geen signalen voor, zo schrijft Mansveld. Om welke merken het dan gaat, schrijft de staatssecretaris niet in haar brief.

    • Joost Pijpker