Marinelook en andere retro terug in de mode

Tijdens de vrouwenmodeweek zetten vrijwel alle modehuizen in op retro – alleen Marni doet zijn best vooruit te kijken.

Een mantelpak van Prada

Begin dit jaar was Gucci een wat uitgeblust luxemerk. Een zorgenkindje zelfs, waarvan de inkomsten terugliepen. Nog geen tien maanden later zijn Gucci’s bontgevoerde slippers en nieuwe logotassen de gewildste mode-items die er zijn. Hippe stylisten lieten zich de afgelopen dagen, tijdens de vrouwenmodeweek in Milaan, voor Instagram fotograferen in of voor de winkel aan de Via Montenapoleone, Gucci-aankopen in de hand.

Gucci is de grootste modehype in jaren, vergelijkbaar met het plotselinge succes dat het merk twintig jaar geleden had, toen de Amerikaan Tom Ford er net de creatieve leiding had.

De heropleving is geheel te danken aan de nieuwe hoofdontwerper, Alessandro Michele. In de vijf collecties die hij tot nu toe liet zien heeft hij een eigen en voor Gucci heel nieuwe stijl neer weten te zetten: retro, een tikje nerdy en diep-romantisch.

De laatste van die vijf collecties, de vrouwencollectie voor voorjaar 2016, viel vooral op door de bewerkelijkheid. Elke van de maar liefst 64 outfits die vorige week woensdag in een verlaten spoorwegemplacement voorbij kwamen, was weer anders. En elk kledingstuk was versierd met applicaties, kunstbloemen, steentjes, bandjes. Andere terugkerende elementen waren uitbundige kleuren, plissérokken, ouderwets aandoende dessins en grote brillen. Michele was tien jaar de rechterhand van de vorige hoofdontwerper, Frida Giannini. Het lijkt of hij al die tijd zijn ideeën heeft opgekropt, om ze er nu in een hoog tempo uit te gooien.

Miuccia Prada concentreerde zich in haar voorjaarscollectie voor Prada op het mantelpak.Het silhouet van Prada’s pakjes was klassiek jaren zestig, de uitvoering klassiek Prada: verrassend en artistiek. Over rokken hing een soort half schort van andere materialen, soms was de rok of zelfs het hele mantelpak transparant. Naast mantelpakken liet Prada transparante, met grote pailletten behangen jassen zien, jurken met een verlaagde taille en jassen van banen verticaal bont of (krokodillen)leer. Prachtige stukken, maar het is maar de vraag of ze voldoende op kunnen boksen tegen die van Gucci: niets waar de modewereld zo dol op is als een heel nieuw geluid.

Gucci is overigens niet het enige Italiaanse huis met een nieuwe hoofdontwerper. Bij glamourmerk Roberto Cavalli liet Peter Dundas zaterdag zijn eerste collectie zien. De Noorse Dundas, afkomstig van Pucci, maakte een collectie in de stijl van de jaren tachtig: snow washed denim, mouwloze bikerjacks, jurkjes met één mouw, minirokken met een lange sleep met ruches. Een nieuwe richting voor Cavalli, en leuk voor de generatie die de jaren tachtig zelf niet heeft meegemaakt. Maar wel minder overtuigend dan de luxe jarentachtigstijl van het Franse Balmain, dat dit najaar bovendien flink in de belangstelling staat omdat het de jaarlijkse designercollectie voor H&M heeft gemaakt.

In een modeweek waarin alles leek te draaien om retromode en andere bekende dingen – Max Mara haalde de marinelook uit de kast, Dolce & Gabbana de romantische, Italiaanse stijl waar het tegenwoordig elk seizoen mee komt – was de collectie van Marni een uitzondering. Het huis, dat groot werd met wijde, vrij lieve damesmode, liet stoere ontwerpen met gedurfde, grote vormen en sportieve accenten zien, in vaak primaire kleuren. Het was een verademing om ten minste één keer mode te zien die zijn best deed het verleden achter zich te laten.

    • Milou van Rossum