Renault: geen motoren, wel een nieuw team

Renault neemt Lotus over en keert volgend jaar terug als fabrieksteam in de Formule 1.

Lotus-coureur Romain Grosjean in Monaco. Volgend jaar rijdt de Fransman voor het nieuwe Amerikaanse team van Haas. Foto SRDJAN SUKI/EPA

In de Formule 1 verdwijnt volgend jaar een iconisch merk, maar keert een gevestigde naam terug als fabrieksteam. Lotus gaat weg, Renault komt terug. De Fransen, die nu nog leverancier zijn van motoren, nemen het noodlijdende Lotus over. Lotus ontsnapte maandag maar net aan een surséance. Verliezen, schulden bij de fiscus en ongeduldige crediteuren hadden het raceteam aan de rand van de afgrond gebracht.

Het markeerde nog eens de financiële problemen waarmee de kleinere teams in de koningsklasse te kampen hebben. De achterhoede – Sauber, Force India – heeft de ‘oneerlijke’ verdeling van de inkomsten deze week aanhangig gemaakt bij de Europese Commissie. Het zijn vooral de grote teams, Ferrari voorop, die het meeste geld krijgen uit de revenuen van de Formule 1-organisatie.

Machocultuur op het asfalt

Renault staat op het punt zich terug te trekken als motorleverancier van Red Bull en satellietteam Toro Rosso van Max Verstappen. De verhoudingen met de klantenteams waren door alle technische mankementen van het afgelopen seizoen verslechterd. Alle partijen willen nu al van het contract af dat eind 2016 afloopt.

Met Lotus keert Renault terug als fabrieksteam en consolideert daarmee een betrokkenheid van 38 jaar in de Formule 1.

De naam Lotus heeft een iconische status in Formule 1. Racemerk waaraan de liefhebbers opwindende herinneringen hebben: bolides met zwarte lak en gouden letters van sigarettenmerk John Player Special op chassis en vleugels. Tabaksreclame en rauwe snelheid – zij vormden een twee-eenheid op de internationale racecircuits. Machocultuur op het asfalt, Lotus appelleerde er volop aan.

Maar dat was het Lotus van uitvinder Colin Chapman, de geniale techneut die in zijn schuurtje motoren bouwde. Onder Chapman verraste Lotus de wereld met mechanische en aerodynamische vernieuwingen. En met grote successen in de vorige eeuw met topcoureurs als Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi en Mario Andretti. Het team reed zes wereldtitels bij elkaar.

Het ‘Lotus’ dat deze week is gered door Renault heeft nauwelijks verwantschap met de erfenis van Chapman. Het roemruchte Lotus ging failliet in het midden van de jaren negentig, alleen de naam kwam vervolgens via via weer op de circuits terecht. Louter als doorverkocht vehikel, als omhulsel van een roemrucht verleden.

Renault is al jaren actief in de Formule 1

Renault was eerder al in twee periodes met een eigen team actief in de Formule 1, van 1977 tot 1985 en van 2002 tot 2010. De Franse equipe reed meer dan driehonderd grands prix en vierde twee wereldtitels met Fernando Alonso, in 2005 en 2006.

De wortels van het huidige Lotus-team liggen bij team Benetton met Michael Schumacher. Renault kocht Benetton in 2000 en doopte het om tot tot Renault F1. Het team kwam vervolgens in handen van investeerder Genii Capital, dat het in 2011 omdoopte tot Lotus. Het team reed tot en met 2014 met Renault-motoren, maar is overgestapt naar Mercedes.

    • Harry Meijer