China mag tóch HSL bouwen in Indonesië

China and Japan. Maps from NASA imagery

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Groen licht voor snelle Chinese trein in Indonesië

De kogel lijkt nu echt door de kerk: China mag een hogesnelheidslijn gaan aanleggen tussen de Indonesische hoofdstad Jakarta en de grote stad Bandung, meldt de Wall Street Journal.

De Aziatische kemphanen Japan en China dienden allebei voorstellen in om de eerste snelle treinverbinding in Zuidoost-Azië aan te leggen. Jakarta deed er daarna lang over om te bepalen of de seinen op rood of groen stonden.

Begin deze maand nog zette de regering van president Joko ‘Jokowi’ Widodo een streep door de plannen; de afstand van 150 kilometer zou te kort zijn voor een hogesnelheidslijn en de kosten vielen toch tegen. Nu is Jakarta toch akkoord gegaan met een Chinees voorstel, dat voor Indonesië goedkoop uitpakt. Die boodschap bracht de Indonesische minister van nationale planning gisteren over aan de teleurgestelde Japanners.

Hulplijn voor Toshiba na boekhoudschandaal

De Japanse elektronicareus Toshiba kan weer even ademhalen nu de banken hebben ingestemd met een leningenpakket ter waarde van 400 miljard yen (2,9 miljard euro), meldt de Financial Times.

Eerder dit jaar kwam een groot boekhoudschandaal bij het bedrijf aan het licht. Jarenlang had de Toshiba-directie toegestaan dat bedrijfskosten te laag werden ingeboekt, waardoor de winst hoger leek dan die eigenlijk was.

Na het opstappen van CEO Hisao Tanaka heeft het vertrouwen in Toshiba een flinke deuk opgelopen. Hoge boetes en zelfs een mogelijke stop in de handel van het aandeel op de beurs van Tokio dreigen, als het bedrijf de bestuursstijl niet verbeterd.

Luchtvaartmaatschappij IndiGo naar de beurs

De succesvolle Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo gaat naar de beurs, schrijft de Financial Times. De prijsvechter zal voor 400 miljoen dollar (356 miljoen euro) aan aandelen op de markt brengen.

IndiGo geldt als de best presterende maatschappij op de Indiase luchtvaartmarkt. Hoewel de Indiase economie behoorlijk groeit, komt de luchtvaartsector moeilijk van de grond. Zo heft de regering hoge belastingen op kerosine, omdat vliegen nog altijd als een luxe voor de allerrijksten wordt gezien.

Desondanks slaagt IndiGo erin ieder jaar winst te maken, vorig jaar sloot het af met een plus van 178 miljoen euro. Nog lang niet genoeg, vindt CEO Aditya Ghosh. Het bedrijf wacht nog op de levering van 400 nieuwe Airbus-toestellen om verder te kunnen groeien.

    • Wouter van Cleef