Deze online supermarkt gaat de concurrentie aan met Albert Heijn

foto ANP

Boodschappen doen vanuit je luie stoel? Na een testfase in Amersfoort gaat de boodschappenbezorgservice Picnic vandaag echt online. Supermarkten krijgen er een serieuze concurrent bij. Picnic gaat namelijk gratis bezorgen en zegt altijd de laagste prijs te bieden.

De omzet van supermarkten in Nederland is 33 miljard euro. De omzet uit online verkoop 450 miljoen euro, slechts 1,3 procent van het totaal. Dit lijkt vooral te komen door de onwillige houding van de consument. Uit onderzoek blijkt dat eenderde van de Nederlanders verwacht nooit online de dagelijkse boodschappen te doen. Niet alleen 50-plussers willen dat niet. Eenderde van de respondenten onder de dertig jaar denk er net zo over. Degenen die het wel doen, besteden daar per gezin zo’n 1.500 euro per jaar aan.

Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat van alle winkels de supermarkten het minste last hebben van online-concurrentie. Slechts twee procent zegt minder vaak de fysieke supermarkt te bezoeken, vier procent zegt dat veel minder vaak te doen.

AH was de eerste

Albert Heijn was de eerste Nederlandse supermarkt met een onlinedienst. Je kunt gebruikmaken van een ‘Pick Up Point’ of de bezorgservice, afhankelijk van de vestiging. De Spar heeft twee vergelijkbare diensten. Ook hier verschilt de soort dienst per vestiging. Jumbo bezorgt nog niet maar heeft wel verschillende ophaalpunten. Je geeft online aan wat je nodig hebt en de winkel zorgt ervoor dat het klaar staat op een punt bij jou in de buurt. Ook COOP heeft zowel ophaalpunten als een bezorgdienst. Dat laatste is bij een beperkt aantal winkels mogelijk.

Bekijk hier wat supermarkten bieden en wat dat kost:

Teveel besteld? Weggooien

Toch is ook de markt voor online supermarkten aan het groeien. Zo’n 7 tot 9 negen procent, stelt ABN Amro in het onderzoek: “Dit groeitempo zal wel afnemen naarmate meer segmenten van de markt ‘volwassen’ worden. De grootste groei wordt verwacht in sectoren waar de ommezwaai naar online pas net is begonnen, zoals de bouw- en supermarkten die op dit moment flink investeren in nieuwe online concepten.”

Picnic gaat dus de concurrentie aan met Albert Heijn en Jumbo. Online winkelen heeft zowel voor- als nadelen. Picnic zegt de laagsteprijsgarantie te hebben en altijd gratis te kunnen bezorgen doordat ze enkel inkopen wat de klant heeft besteld. Supermarkten kopen altijd meer in dan verkocht wordt en moeten dus ook vaak producten weggooien. Een voordeel van een supermarkt is dat je de producten kunt zien. Dat maakt kopen laagdrempeliger.

    • Maike van Leeuwen