‘Volkswagen gaat manipulerende software vervangen’

Volkswagen gaat de elf miljoen dieselauto’s die zijn uitgerust met gemanipuleerde software voorzien van de juiste programma’s zodat aan emissiewetgeving wordt voldaan. Dat zou de nieuwe topman Matthias Mueller gisteren bekend hebben gemaakt op een besloten vergadering.

De nieuwe Volkswagen-topman Matthias Mueller heeft maandagmiddag op een besloten bijeenkomst gemeld dat het bedrijfde software in de elf miljoen gemanipuleerde dieselauto's gaat vervangen. Foto AFP/ John Macdougall

Volkswagen gaat de elf miljoen dieselauto’s die zijn uitgerust met software waarmee emissietests kunnen worden gemanipuleerd, voorzien van de juiste programma’s zodat aan emissiewetgeving wordt voldaan. Dat zou de nieuwe topman Matthias Mueller gisteren bekend hebben gemaakt op een besloten vergadering voor circa duizend topmanagers op het hoofdkantoor in Wolfsburg, zo schrijft The Wall Street Journal.

Het Duitse concern heeft ‘omvangrijke plannen’ voor de vervanging opgesteld die zullen worden voorgelegd aan de Duitse toezichthouders. Klanten zouden hiervan binnen enkele dagen op de hoogte worden gesteld. De kosten van deze operatie worden door analisten op 6,5 miljard dollar (ongeveer 5,7 miljard euro) geraamd.

Het bedrijf ligt onder vuur nadat anderhalve week geleden bleek dat het auto’s heeft uitgerust met software die uitstootmetingen bewust fraudeert. Volkswagen heeft van de Duitse transportautoriteit KBA tot 7 oktober gekregen om een plan in te dienen om de uitstoot van uitlaatgassen naar waarheid weer te geven.

Minder wagens getroffen

De nieuwe topman meldde op de bijeenkomst tevens dat er minder auto’s betrokken zijn bij het dieselschandaal dan de elf miljoen die het bedrijf eerder bekend maakte, omdat niet in alle wagens de gemanipuleerde software ook geactiveerd zou zijn. In totaal is er met gesjoemeld met de software in 5 miljoen Volkswagens, 1,8 miljoen Volkswagen-bedrijfswagens, 2,1 miljoen Audi’s 1,2 miljoen Skoda’s en 1 miljoen andere types voertuigen (waaronder Seat). In hoeveel procent daarvan ook daadwerkelijk de gefraudeerde software actief was, is onbekend.

Milieudefensie gaat auto’s hacken

Milieudefensie maakte vandaag bekend dat ze proactief auto’s gaat hacken. De bedoeling is de broncode van de software te achterhalen, stelt campagneleider verkeer Ivo Stumpe.

“Wij gaan proberen om met een groepje hackers en techneuten zelf toegang te krijgen tot de software van een paar verdachte merken. Dat is nodig om de ware omvang van het schandaal boven water te krijgen en te voorkomen dat de nieuwe tests weer gaan leiden tot fraude en gesjoemel.”

De milieuorganisatie wil naast toegang tot de interne programmering van Volkswagen ook software van merken als BMW, Mercedes en Opel kraken.

Twitter avatar ivostumpe Ivo Stumpe Mercedes, Peugeot en BMW e.a. manipuleren net zo goed met hun tests voor luchtvervuiling en brandstof verbruik. http://t.co/5mE0gSKtBq
    • Jorg Leijten