Tesla-baas: voorkom dieselgate door willekeurige autotest

Elon Musk tijdens de opening van de nieuwe Tesla-fabriek in Tilburg. Foto: ANP / Lex van Lieshout

Hoe denkt Tesla-oprichter Elon Musk over het Volkswagen-schandaal? En wanneer gaat zijn bedrijf winst maken? Acht vragen aan de topman bij de opening van de nieuwe Tesla-fabriek in Tilburg.

1. Denkt u dat het dieselschandaal van Volkswagen invloed zal hebben op de verkoopcijfers van Tesla?

“Het bedrog van Volkswagen toont aan dat diesel zijn limiet van mogelijkheden heeft bereikt. De techneuten bij VW voelden zich onder druk gezet om te frauderen met de tests. Als ik eigenaar van Volkswagen was zou ik nu volledig inzetten op elektrische voertuigen om het vertrouwen van het publiek terug te winnen.”

2. Toont dieselgate aan dat de testmethodes van auto’s aangepast moeten worden?

“Jazeker. De beste test is willekeurig auto’s uit het verkeer pikken en kijken hoe die presteren. Naarmate auto’s met een brandstofmotor ouder worden, rijden ze ook minder zuinig en milieuvriendelijk. Hun prestaties gaan er naar verloop van jaren op achteruit.”

3. Wanneer gaat Tesla winst maken?

“We hopen volgend jaar quitte te spelen. Het vergt veel geld om accu’s te ontwikkelen die meer vermogen hebben. Maar ik ben niet zo geïnteresseerd in geld, het gaat mij om onze missie. Wat heb je aan een gevulde bankrekening als de toekomst niet goed is?”

4. Is de forse subsidie op elektrische auto’s niet oneerlijk voor de belastingbetaler?

“Nieuwe technologieën hebben een aanlooptijd nodig om te ontwikkelen. In feite wordt brandstof ook gesubsidieerd omdat er niet of nauwelijks belasting op CO2-vervuiling is. Als er een CO2- belasting zou zijn, zowel op brandstof als bij elektriciteitscentrales, dan is de concurrentie wel eerlijk. Ondanks de subsidie zijn onze auto’s nog prijzig; in feite betalen onze huidige klanten voor de Research & Development van de goedkopere modellen.”

5. Er komen nieuwe elektrische concurrenten bij van grote automerken als VW en Porsche. Is dat een bedreiging voor Tesla?

“Ik denk dat uiteindelijk alle autofabrikanten overschakelen op elektrische voertuigen. Tesla’s rol in dat proces zal kleiner zijn dan dat van alle andere voertuigen. Maar zelfs al komen er miljoenen elektrische auto’s bij op de weg, dan blijft hun aandeel in de wereldwijde autovloot gering.”

6. Wanneer gaat Tesla daadwerkelijk auto’s produceren in Tilburg, in plaats van assemblage?

“We hebben vooralsnog voldoende productiecapaciteit in Fremont, Californië. In die fabriek bouwde GM vroeger 500.000 auto’s per jaar en wij hopen er ooit 100.000 te maken. Ik verwacht wel dat we in Tilburg onze volgende modellen, de Model X en de Model 3 zullen assembleren. We hebben hier ruimte genoeg om te groeien.”

7. Tesla gaat ook accu’s maken voor energieopslag aan huis. Is Tesla nu een autofabrikant of een energiebedrijf?

“We zijn een beetje van beiden denk ik. Weet je, we zijn eigenlijk nog maar een heel klein bedrijf dat heel veel aandacht krijgt. We hebben de omvang van een muis en de media-aandacht van een olifant.”

8. U investeert in ruimtereizen naar Mars met SpaceX. Wilt u sterven op Mars?

“Elk mens moet uiteindelijk sterven. En als ik zou mogen kiezen, dan zou Mars een goede plek zijn.”

    • Marc Hijink