President-commissaris Alders hield ProRail-stukken intern

Portret van Hans Alders. Foto ANP / Sander Koning

Hans Alders, president-commissaris van ProRail, heeft zelf besloten dat twee interne documenten over de boekhouding van ProRail niet naar de Tweede Kamer mochten worden gestuurd. Hij heeft daarover niet overlegd met staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA), zo verklaart hij desgevraagd tegenover NRC.

De documenten zijn vanochtend gepubliceerd op de website van De Telegraaf, die er al eerder uit citeerde. De Tweede Kamer had naar aanleiding daarvan aan Mansveld gevraagd om uiterlijk vandaag alle stukken over de financiële situatie van ProRail toe te sturen. Gisteren liet Mansveld weten niet aan dat verzoek te zullen voldoen.

Later vandaag debatteert de Kamer met Mansveld over ProRail. Mansvelds positie blijft wankel, ze krijgt het verwijt onvoldoende greep te hebben op de spoorbeheerder en het parlement niet volledig te informeren over financiële problemen bij het bedrijf.

ProRail, eerste document

ProRail, tweede document

‘Zaak van raad van commissarissen’

Alders, vanochtend telefonisch:

“Het ministerie vroeg mij: De Kamer wil de stukken, kan dat? Ik heb nee gezegd. Ik vind dit een zaak van de raad van commissarissen. Ik heb Mansveld wel een brief gestuurd met uitleg. Het was mijn afweging.”

Mansveld beschikte niet over de stukken, bevestigt haar woordvoerder:

“Alders heeft haar op haar verzoek geïnformeerd, zonder de stukken over financieel beheer te sturen. Die gaan over de bedrijfsvoering van ProRail en dat is een zaak tussen directie en raad van commissarissen.”

Uit de nu gepubliceerde rapporten van eind 2014 en april 2015 blijkt dat ProRail nauwelijks zicht heeft op financiële controle bij grote spoorprojecten. Ook ontbreekt het aan regelgeving of richtlijnen om de voortgang van dergelijke projecten intern te controleren. Een lange periode van “instabiel management” heeft mede geresulteerd in rommelige aansturing van de organisatie, zo wordt verder geconcludeerd in zogeheten voortgangsrapportages van een waarnemend financieel directeur. Door ontbrekende regelgeving en ontbrekende afbakening van verantwoordelijkheden is de kans op fraude groot, zo wordt in de rapportages opgemerkt.

‘Schultz moet portefeuille Mansveld overnemen’

De oppositie ziet in de stukken haar kritische houding bevestigd. GroenLinks wil dat minister Schultz delen van de portefeuille van Mansveld overneemt. “Mansveld trekt alle zware portefeuilles van het ministerie. Schultz moet hier in Nederland aan de slag en een deel van Mansvelds portefeuille overnemen.”

Volgens het CDA ontbreekt het Mansveld aan zelfreflectie. “Iedereen kan wel met tien vingers blijven wijzen naar ProRail, maar die dienst is al kritisch op zichzelf. Terwijl ik dat mis bij de staatssecretaris”, aldus Martijn van Helvert. Volgens D66 moet Mansveld de problemen niet afschuiven, maar met oplossingen komen, zegt Stientje van Veldhoven:

“De staatssecretaris blijft volhouden dat er niets aan de hand is. Terwijl de baas van ProRail, bouwer Strukton, meerdere rapporten van PWC én het rapport dat De Telegraaf gepubliceerd heeft, stuk voor stuk alarm slaan over de situatie bij ProRail.”

    • Mark Duursma
    • Jos Verlaan