Mansveld stuurt rapportages ProRail alsnog naar Kamer

Staatssecretaris Mansveld komt aan in de Tweede Kamer. Foto ANP/ Robin van Lonkhuijsen

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) heeft twee rapportages over het financiële beheer van spoorbeheerder ProRail alsnog naar de Tweede Kamer gestuurd, vlak voor het begin van een Kamerdebat. Gisteren liet Mansveld aan de Kamer weten dat zij niet zou voldoen aan het verzoek van de Kamer om alle rapporten over de financiën van ProRail toe te sturen. De Kamer had daarom gevraagd omdat zij er geen vertrouwen in hebben dat Mansveld alle informatie over ProRail deelt.

Vandaag publiceerde de Telegraaf de twee rapportages, waar de krant al eerder uit citeerde, op de website. In NRC zei Hans Alders, president-commissaris van ProRail, dat hij had besloten om de stukken niet naar Mansveld te sturen. Hij vindt dat het financiële beheer van ProRail uitsluitend een zaak is van de raad van commissarissen.

Uit brieven die Mansveld nu naar de Kamer heeft gestuurd blijkt dat Kamervoorzitter Van Miltenburg haar “nadrukkelijk” heeft verzocht om de stukken alsnog naar de Kamer te sturen. Hans Alders heeft ze op verzoek van de secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu vandaag naar het ministerie gestuurd. Mansveld sputtert wel tegen in haar brief aan de Kamervoorzitter. Ze tekent aan dat de informatie uit de twee documenten geen totaalbeeld geeft van de situatie bij ProRail, en dat de context ontbreekt. Bovendien:

“Ten tweede betreft het hier stukken die zijn gelekt naar de media. Ik wil benadrukken dat het toezenden van deze stukken geen enkel precedent schept naar de toekomst om naar de media gelekte interne stukken aan de Kamer te doen toekomen. Zoals ik u gisteren heb gemeld informeer ik uw Kamer op basis van juiste en betrouwbare informatie die voorzien is van een beleidsreactie en die past bij de rollen en verantwoordelijkheden van mijn ministerie.”

Meer context

Opvallend is dat de versie van de stukken die Mansveld alsnog naar de Kamer heeft gestuurd juist meer context bieden dan de Telegraaf-versie. Uit de introductie bij de eerste rapportage, van december 2014, blijkt dat ze zijn geschreven door waarnemend financieel directeur Eelco de Boer, die van oktober 2014 tot april 2015 bij ProRail werkte en deel uitmaakte van de directie. Op verzoek van Hans Alders maakte hij in de eerste rapportage na drie maanden de balans op. Die bleek niet best. In april 2015, bij zijn vertrek, inventariseerde De Boer wat er inmiddels was verbeterd in het financieel beheer. Hij sluit af met:

“Hoewel de afgelopen maanden serieuze risico’s zichtbaar zijn gemaakt, moet nog steeds worden betwijfeld of overzicht, kennis, acceptatie en sense of urgency op alle noodzakelijke niveaus binnen de ProRail organisatie in voldoende mate aanwezig is.”

Naar verwachting wordt het een lang en zwaar debat voor Mansveld. Ze zal zich moeten verweren tegen de kritiek van alle oppositiepartijen dat ze onvoldoende greep heeft op ProRail, en de Kamer onvoldoende informeert over problemen bij het spoorbedrijf.