Google-auto’s gaan asociaal rijden

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Auto’s als mensen

De zelfrijdende auto’s van Google moeten meer op mensen gaan lijken en dus gaan ze af en toe bochten afsnijden, gevaarlijker gedrag vertonen op kruispunten en inhalen bij de dubbele gele strepen, zoals die op Amerikaanse wegen zijn te vinden. Nu volgen de auto’s nog netjes alle verkeersregels. “Daarmee zijn ze iets voorzichtiger dan nodig is”, zegt Chris Urmson van Google in The Wall Street Journal.

“We proberen ze menselijker te laten rijden.”

De Google Cars verwachten bij potentieel gevaarlijke situaties nu altijd het ergste en remmen dan zo plotseling dat andere weggebruikers ook abrupt moeten stoppen. Ook brengen de onnatuurlijk wijde bochten die ze maken andere automobilisten in verwarring.

Bekijk hier hoe de Google-auto nu nog rijdt:

Toch valt het aantal ongelukken waar de zelfrijdende auto’s van Google bij zijn betrokken mee. Sinds de introductie in 2009 slechts zestien kleinere ongelukjes. Dat is iets hoger dan het landelijke gemiddelde, maar volgens Google komt dat doordat veel van dat soort kleine ongelukken niet in de nationale statistieken worden opgenomen.

Kritiek op agressieve afhandeling probleemhypotheken

Private equity en hedgefondsen hebben voor zachte prijzen meer dan 100.000 probleemhypotheken opgekocht en krijgen nu kritiek vanwege de agressieve afhandeling ervan, schrijft The New York Times.

Volgens advocaten van woningbezitters en huurders zijn private partijen als Lone Star’s Caliber veel te snel met huisuitzettingen en nog minder behulpzaam bij het onderhandelen over het verlagen van de maandelijks aflossingen voor mensen die in de problemen zitten dan banken.

Zoals in het geval van de 64-jarige Charles Hubbard die er onterecht van werd beschuldigd te laat zijn aanvraagformulier voor het verlagen van de aflossing te hebben ingevuld en kortstondig zijn huis kwijt raakte.

“Maybe people who get into these situations are categorized as no good, and they simply don’t want to deal with them.”

Dit laatste restje van de hypotheekcrisis die alweer bijna tien jaar geleden losbarstte, moet volgens de woning-advocaten veel vaker door non-profit organisaties worden afgehandeld. Die doen veel beter hun best om huisuitzettingen te voorkomen.

Miami gaat Uber legaliseren

Voor het eind van dit jaar zijn taxi-diensten als Uber en Lyft legaal in Miami. De vraag naar de diensten is simpelweg te groot, stelt burgemeester Carlos Gimenez in The Miami Herald:

“You’re not going to put that genie back in the bottle. I’m not going to drag Uber and Lyft back into the 20th century, I think the taxi industry has to move into the 21st.”

Net als vrijwel overal ter wereld protesteren de traditionele taxi-bedrijven tegen de komst van Uber. De prijs van een huidige taxi-vergunning in Miami kan oplopen tot wel 300.000 dollar. En dus ziet voorzitter Diego Feliciano van The South Florida Taxicab Association niks in het vrijgeven van de markt:

“We would never support any kind of open-entry system…. I don’t think there’s enough customers in Miami-Dade County for everybody.”

Het creatieve tegenvoorstel van de taxi-chauffeurs is om de prijs van elke rit met twee dollar te verhogen (zowel van Uber als Lyft als van de reguliere taxi’s) tot er genoeg geld is de vergunningen af te kopen. In ruil daarvoor mag de county Miami-Dade dan wél zoveel taxi’s toestaan als ze wil.

    • Arjan Meesterburrie