Dromen van vliegen voor Emirates

Golfmaatschappij Emirates werft cabinepersoneel in de hele wereld. Ook hier. Vooral allochtone vrouwen melden zich aan, blijkt in Rotterdam. Er werken al 174 Nederlandse cabinepersoneelsleden en 117 piloten bij Emirates.

Kandidaten wachten op de uitslag op de wervingsdag van luchtvaartmaatschappij Emirates. Foto Andreas Terlaak

Renske Stehouwer (22) en Sanne Spek (21) willen naar Dubai. Ze kennen de stad, liepen er zes maanden stage voor hun opleiding, de hotelschool in Maastricht. Renske werkte in het Hyatt Regency, Sanne in het Waldorf Astoria.

Nu zitten ze in een zaal van het Manhattan Hotel in Rotterdam, klaar om hun cv in te leveren. Samen met 150 andere jonge vrouwen en een handvol mannen die ook willen werken bij Emirates, de snel groeiende luchtvaartmaatschappij uit Dubai. Bijna iedereen heeft gekozen voor een donker mantelpakje.

Emirates hield dit weekend een open dag in Nederland, bedoeld om cabinepersoneel te werven. Het bedrijf verwacht dit jaar duizenden stewards en stewardessen aan te nemen Over de hele wereld vinden wervingsbijeenkomsten plaats. Maandelijks komen 20.000 sollicitaties binnen. Emirates – omzet 24 miljard, winst 1,1 miljard – heeft 57.000 werknemers uit 97 landen.

De luxe die de maatschappij gewoonlijk uitstraalt, ontbreekt in de hotelzaal. De enige verwijzing naar Emirates is een kleine poster. Er is slechts één vertegenwoordiger van de maatschappij. Zij neemt de cv’s in en maakt de eerste selectie. Renske en Sanne zijn een beetje bezorgd of ze wel in aanmerking komen, omdat ze hun opleiding nog moeten afmaken.

De keuze voor Emirates was niet moeilijk. Sanne: „Ze staan bovenaan, dat weet iedereen.” Renske: „Ik vond KLM top, totdat ik met Emirates vloog.” Sanne: „Ze bieden het ultieme niveau van guest service, wij zijn daar door onze hotelopleiding natuurlijk heel erg op gericht.”

Met hun oer-Hollandse achternamen zijn Renske en Sanne in de minderheid. Piekfijn geklede en opgemaakte vrouwen met een Chinese, Hindoestaanse of andere Aziatische achtergrond zijn in de meerderheid.

Niet zo vreemd, zegt Urvashi Girjasing (23) uit Den Haag. „Dat Emirates zo multicultureel is, vind ik heel aantrekkelijk. Ze nemen mensen aan uit de hele wereld. KLM heeft dat veel minder, die is toch heel Nederlands. Ik vind het belangrijk voor mijn eigen ontwikkeling om mensen uit verschillende culturen te ontmoeten.”

Ze wilde piloot worden

Ooit wilde de Hindoestaanse Urvashi piloot worden, maar ze bleek niet voldoende technisch aangelegd. Ze koos voor communicatie aan de Haagse Hogeschool, woont nog bij haar ouders en is er klaar voor om drie jaar in Dubai te gaan wonen. Ze was er nog nooit, wel in India. Als het lukt, verdient ze bruto 1.865 euro per maand. Bij KLM, dat sinds eind 2014 geen cabinepersoneel aanneemt, begint een cabin attendant met 1.950 euro bruto. Emirates zorgt voor huisvesting, in een appartement met een of twee andere werknemers.

Ook andere kandidaten prijzen het kosmopolitische en multiculturele karakter van Emirates en Dubai. „Iedereen leeft daar goed samen.” Vaak hebben ze al een band met Dubai. De vader van de Indiase man die in Göttingen woont, werkt er al twintig jaar. De vriend van de Ierse vrouw die in Amsterdam woont, werkt er. Hanin Kwazi uit Rotterdam gaat er al acht jaar op vakantie, vaak met haar moeder.

Ze kennen verhalen over het werken bij Emirates en het wonen in Dubai van vriendinnen. Al 174 cabinepersoneelsleden en 117 piloten uit Nederland werken bij Emirates.

Concurrentie heb je altijd

De discussie over vermeende staatssteun aan de Golfmaatschappijen – naast Emirates de veel kleinere Qatar Airways en Etihad – en oneerlijke concurrentie met Air France-KLM speelt hier geen rol. De enkeling die ervan weet, haalt haar schouders op. „Concurrentie heb je altijd.”

Ook de omstreden arbeidsvoorwaarden – een vakbond is er niet – nemen ze voor lief. Het wordt keihard werken, dat weten ze, met maximaal 48 uur rusttijd op de bestemming.

Eindelijk komt de vrouw van Emirates naar buiten. Ze hangt een lijst aan de muur. Wie onderstreept is, mag naar de volgende ronde, een groepsoefening. Urvashi gaat door.

De Kaapverdische kapster Dalila Andrade (28) heeft het niet gehaald, voor de derde keer. Ze weet niet waar het aan schort, want de afgewezenen krijgen geen feedback. „Maar ik probeer het volgende keer gewoon weer. Dit is mijn droom!”

    • Mark Duursma