Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere Nederlandse media vandaag?

‘Onthutsende’ ProRail-documenten liggen op straat
De politieke ophef rond spoorbeheerder ProRail laait verder op, nu De Telegraaf documenten on-line heeft gezet die staatssecretaris Mansveld juist geheim wilde houden.

Uit de interne stukken komt een ‘onthutsend beeld’ naar voren over de gang van zaken bij het bedrijf, schrijft de krant. De financiële administratie van ProRail zou onnauwkeurig zijn en fraude kan zelfs niet worden uitgesloten.

Juist vandaag moet Mansveld zich in de Tweede Kamer verantwoorden voor de moeilijkheden bij het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de spoorinfrastructuur. Kamerleden eisten eerder inzage in de documenten, maar dat weigerde de ProRail-leiding. Volgens hen zijn de problemen van het bedrijf minder groot dan de media voorspiegelen.

Lage olieprijs leidt tot terugtrekken Shell uit Alaska
De milieubeweging en activistische aandeelhouders vieren het besluit van Shell om toch niet naar olie te boren bij Alaska, maar onderschat niet het belang van harde dollars, schrijft het Financieele Dagblad.

De krant analyseert het besluit van de Nederlands-Britse oliereus om de controversiële proefboringen bij Alaska te schrappen. Van begin af aan bestond forse weerstand tegen de plannen: het was lastig alle vergunningen rond te krijgen, grote aandeelhouders waren not amused en de milieubeweging kwam in protest.

Maar een simpele kosten-batenanalyse gaf de doorslag. Nu de olieprijs daalt staan producenten onder druk goedkoper olie te winnen, de boringen bij Alaska daarentegen zijn juist een erg prijzig project. Om winst te blijven maken moeten Shell en andere oliereuzen nu zelfs werknemers ontslaan.

Shell houdt liever de ogen open voor plekken waar ze makkelijker en tegen lagere kosten aan de slag kan gaan. Het bedrijf is vooral geïnteresseerd om weer in Iran aan het werk te gaan, nu dat land na decennia afsluiting en sancties weer open gaat voor buitenlandse investeerders.

Gaan Deense ambulances Nederland veroveren?
Bij het Deense veiligheidsbedrijf Falck kunnen ze niet wachten tot het 2018 is. Dan gaat de Nederlandse markt voor ambulancevervoer open en willen de Scandinaviërs meteen aan de slag, schrijft de Volkskrant.

De ambulancebranche is serious business. In 2020 wil Falck zo’n twintig procent van de Nederlandse ambulancemarkt in bezit hebben. Het bedrijf weet waar het over praat: het heeft nu al een omzet van 1,9 miljard euro. Maar de ambities liggen hoger, iedere vijf jaar wil het bedrijf de omzet verdubbelen.

Makkelijk wordt het niet, want ambulancepersoneel vinden valt nog flink tegen, zegt de Nederlandse Falck-bestuurder Peter van der Pols:

Ambulancepersoneel is zwaarder opgeleid dan verpleegkundigen in een ziekenhuis, maar ze krijgen minder betaald. Het wordt nu al moeilijk om nog aan personeel te komen.

    • Wouter van Cleef