Conflict in top van UWV over falende IT-systemen

Binnen de uitkeringsinstantie woedt een ruzie over automatisering.

Een uiterste poging van uitkeringinstantie UWV om de structureel moeizame digitale dienstverlening aan werklozen en arbeidsgehandicapten te verbeteren is vastgelopen door onenigheid in de top van het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.

Het UWV worstelt al jaren met aanhoudende problemen bij sites als werk.nl en mijn.uwv.nl, maar ook met de digitale verwerking van gegevens. Dit leidt tot grote frustraties bij burgers en miljoenenverspillingen.

„Omdat er verschillen van opvatting zijn tussen de CIO [automatiseringsbaas, red.] en de directeuren van de divisies heeft de Raad van Bestuur nog geen besluiten genomen”, zo valt te lezen in een interne voortgangsrapportage van begin deze maand over het project ‘IV-transitie’, dat sinds juni 2014 loopt.

Het UWV vindt het project van strategisch belang, blijkt uit interne stukken: „Burgers en medewerkers worden steeds afhankelijker van de werking van deze systemen. Dit onderstreept het belang van een stabiele, onderhoudbare, beheersbare en dus ook eenvoudige informatievoorziening. […]Een adequate inrichting van de IV-organisatie is essentieel om onze strategische doelstellingen te halen.”

Door de onenigheid in de top is het nu „onduidelijk wat het project nog kan gaan realiseren van de beoogde doelstellingen”, zo staat in het interne rapport. Het project krijgt code ‘Rood’.

Het centrale idee van het plan is dat verschillende divisies van het UWV zelf verantwoordelijk worden voor hun automatisering. De directeuren van de divisies zouden zich daar tegen verzetten omdat ze zo een hoop onoplosbare problemen bij hun afdeling binnenhalen, zo zeggen meerdere bronnen.

Een ICT’er bij UWV die anonimiteit vraagt uit vrees zijn baan te verliezen, laat weten: „Onder de Raad van Bestuur speelt zich een verbeten gevecht af tussen directeuren van de divisies en de ICT-baas over de organisatie van de ICT en de aansturing van de projecten. Dat alles tegen een achtergrond van stagnatie en mislukking van alle pogingen om de werking van de ICT beter op orde te krijgen.”

Een van de grootste ergernissen van de vele honderdduizenden werkzoekenden in Nederland is sinds jaren de haperende dienstverlening op sites van het UWV.

Werklozen zijn verplicht op straffe van boetes gegevens in te vullen op de website, bijvoorbeeld over aantallen sollicitaties en eventuele neveninkomsten. Regelmatig gaat dat gepaard met storingen of raakt informatie zoek. In de zomer van 2013 lag de website zelfs bijna twee weken plat. Het UWV gaf vorig jaar 420 miljoen euro uit aan automatisering en ICT-personeel.