Trump wil rijken zwaarder belasten. Is hij wel een echte Republikein?

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Donald Trump presenteert volgens The Wall Street Journal deze maandag een voor een Republikein zeer opvallend belastingplan. Hij wil de belastingen voor rijken verhogen, terwijl de belastingen voor de middeninkomens en de lage inkomens juist fors omlaag gaan. Tot helemaal geen belasting betalen aan toe.

Ook wil de flamboyante miljardair bedrijven aanpakken die minder belasting betalen door hun hoofdkantoor naar het buitenland verhuizen. In CBS ’60 minutes’ licht de Republikeinse presidentskandidaat zijn belastingplan toe:

“Some very wealthy are going to be raised. Some people that are getting unfair deductions are going to be raised [...] I don’t wanna have certain people on Wall Street coming away with paying no tax.”

Op het verwijt dat hij geen ware Republikein is verdedigt Trump zich door te benadrukken dat vrijwel alle burgers minder belasting gaan betalen en dat dat een enorme impuls voor de economie gaat betekenen.

“Overall it’s going to be a tremendous incentive to grow the economy and we’re going to take in the same or more money.”

In een poll van Wall Street Journal/NBC News die zondag uitkwam is Trump met 21 procent nog steeds de populairste Republikeinse kandidaat, maar wordt hij op de voet gevolgd door Ben Carson (20 procent).

Eerste grote overname in energiesector sinds olieprijzen opnieuw dalen

Olie- en gasbedrijf Energy Transfer is dicht bij de overname van branchegenoot Williams, meldt The Financial Times. Als de deal doorgaat ontstaat er bedrijf voor olie- en gaspijpleidingen met een waarde van 59 miljard dollar.

Het is de eerste grote overname in de Amerikaanse energiesector sinds de olie- en gasprijzen aan het eind van deze zomer opnieuw omlaag gingen en een voorteken van hoe de lage prijzen deals kunnen aanjagen.

Energy Transfer Equity en Williams zijn beiden geen producenten van olie en gas, maar transporteurs van de brandstoffen. Daardoor zijn ze niet direct afhankelijk van de olie- en gasprijzen, maar indirect wel omdat ze het moeten hebben van nieuwe pijpleiding-projecten.

Ook andere energiebedrijven zaten achter Williams aan sinds Energy Transfer eind juni een eerste bod deed, zo waren ook Kinder Morgan en Spectra geïnteresseerd. Maar in de laatste weken bleef Energy Transfer als enige serieuze bieder over.

Facebook loert met nieuwe advertentieproducten op TV-dollars

Facebook komt met nieuwe advertentieproducten om marketeers ervan te overtuigen hun dollars te besteden aan gerichte reclamespotjes op het sociale medium in plaats van op TV. Dat schrijft Reuters. Met als argument dat jongeren meer tijd besteden op hun mobieltjes dan voor de televisie.

Net als bij televisie kunnen adverteerders bij Facebook nu spotjes kopen op basis van het aantal mensen dat bereikt wordt. Maar met als grote voordeel dat Facebook er hele specifieke doelgroepen uit kan lichten, zoals bijvoorbeeld vrouwen van tussen de 18 en 35 jaar oud die al eerder spullen hebben gekocht op een specifieke website.

Onder de nieuwe producten zijn ook de zogeheten “brand awareness ads” die erop gericht zijn dat een grote groep mensen een merk, zoals bijvoorbeeld Coca Cola, promoot.

De markt voor digitale video-advertenties groeit tot 2019 naar verwachting met 13 procent, terwijl er voor TV-commercials maar 2 procent groei wordt verwacht.

    • Arjan Meesterburrie