Jong Dudok Kwartet bewerkt knap Brahms

Het meest dramatische moment van Joseph Haydns Strijkkwartet in C uit Opus 54 zit in het tweede deel. Na een vreugdevolle opening is er dat Adagio dat begint met een gedragen koraalmelodie. Terwijl tweede viool, alt en cello hun contemplatieve partijen voortzetten, krijgt de eerste viool een quasi-geïmproviseerde solo voorgeschoteld, een weerspannige lijn die uit een van Bibers Rozenkranssonates had kunnen komen. Hoe speel je die? Primarius Judith van Driel van het Dudok Kwartet zou met iets meer durf en bite uitdrukking mogen geven aan deze bijzondere maten. Verder niets dan lof voor dit jonge kwartet dat op zijn eerste cd Haydn koppelt aan het Eerste strijkkwartet van Ligeti en (over durf gesproken) knappe eigen bewerkingen van pianostukken van Brahms. Het kwartet, dat dit seizoen te horen is in Kaaija Saariaho’s Only the sound remains bij De Nationale Opera, speelt Ligeti giftig en vol bezieling, in Brahms is hun dynamiek prachtig gedoseerd.