Een Volkswagen-diesel in Nederland, mag dat nog?

Foto: ANP/Julian Stratenschulte

In Zwitserland zijn ze vanaf deze week niet meer welkom op de weg: nieuwe, ‘verdachte’ Volkswagen-diesels. Ruim een week nadat duidelijk werd dat het Duitse autoconcern sjoemelde om dieselauto’s schoner te laten lijken, kondigde de Zwitserse rijksverkeersdienst het verbod vrijdagavond aan. Al geregistreerde Volkswagen-diesels mogen blijven rondrijden.

1. Waar gaat dit ‘dieselschandaal’ van Volkswagen ook weer over?

Volkswagen installeerde software in dieselauto’s die detecteerde wanneer auto’s getest werden. De auto schakelde dan over naar een zuiniger modus, die op de weg niet gebruikt wordt. Volgens Volkswagen zit de software in zo’n 11 miljoen dieselauto’s die de fabrikant vanaf 2009 maakte. De fraude kwam eerder deze maand aan het licht door onderzoek van de Amerikaanse milieuautoriteit EPA.

2. Hoe zit het bij andere auto’s?

Dat is nog onduidelijk. Wat we wel weten, is dat ook andere dieselauto’s veel slechter presteren op de weg dan in het lab. Uit een onderzoek in opdracht van Transport & Environment (T&O), een Brusselse milieuorganisatie, blijkt dat onder meer dieselpersonenauto’s van Audi, BMW, Opel en Citroën op de weg meer giftige stoffen uitstoten dan wettelijk is toegestaan.

Actualiteitenprogramma Nieuwsuur bracht gisteravond naar buiten dat ook in Nederland is gemanipuleerd met dieselauto’s. Dat blijkt uit een TNO-rapport uit 2013, gemaakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Types en merken werden in het rapport niet genoemd.

3. Om hoeveel auto’s gaat het in Nederland?

De RDW zegt nog niet genoeg informatie van Volkswagen te hebben gekregen om te kunnen berekenen om hoeveel auto’s het gaat. Wat we wel weten: vanaf 2009 zijn er in Nederland ruim 280.000 nieuwe ‘schone’ diesel-personenauto’s van het Volkswagen-concern bijgekomen, berekende datajournalist Stephan Okhuijsen op basis van cijfers van de RDW. In totaal rijden in Nederland 727.000 ‘schone’ diesels van na 2008 rond.

4. Wat is de Nederlandse reactie op het Volkswagenschandaal?

Wij kunnen er weinig tot niets aan doen, is kort gezegd de reactie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Wilma Mansveld (PvdA) is als staatssecretaris verantwoordelijk voor de aanwezigheid van mogelijk gemanipuleerde Volkswagen-dieselauto’s, maar ze kan ze niet van de weg halen.

Een woordvoerder van IenM:

“Als in een ander Europees land een zogeheten typegoedkeuring is afgegeven voor een bepaalde auto, moeten overige landen in de EU dat accepteren. Alleen de goedkeurende instantie, in dit geval waarschijnlijk de Duitse, kan een onderzoek instellen en de goedkeuring intrekken.”

Zwitserland, geen EU-lid, is hier niet aan gebonden.

Mansveld heeft wel een brief gestuurd naar de Europese Commissie waarin ze aangeeft dat ze “geschokt is” door de gang van zaken. Ze vraagt de Commissie te bezien of een Europese recall van alle betrokken auto’s mogelijk is.

5. Het gaat het verder met Volkswagen?

Volgens Bild heeft de Duitse transportautoriteit KBA Volkswagen een deadline gegeven om met een oplossing te komen voor de problemen met de dieselmotoren. Voor 7 oktober moet het concern concrete stappen nemen om de uitstoot van uitlaatgassen naar waarheid weer te geven, schreef de Duitse krant gisteren. Is dat niet naar wens, dan zou Volkswagen geen diesels van de types waarmee gefraudeerd is meer mogen verkopen in Duitsland.

    • Emilie van Outeren
    • Geertje Tuenter