Duitsland eist dat VW snel einde maakt aan fraude met emissies

De Duitse federale dienst voor het wegverkeer eist op korte termijn adekwate maatregelen van VW tegen dieselfraude.

Een Golf VII (r) en een Passat worden getakeld in de VW-fabriek in Wolfsburg. Foto Fabian Bimmer / Reuters

Volkswagen heeft tot 7 oktober, volgende week woensdag, om met een plan te komen om uitstoot van ‘schone’ dieselmotoren naar waarheid weer te geven.

Deze ongebruikelijk harde opstelling komt van de Duitse federale dienst voor het wegverkeer (KBA), die voor die datum bindende maatregelen en een tijdschema van het concern verlangt voor het oplossen van de problemen die zijn gerezen door het frauderen met de uitstoot van zijn dieselauto’s. Is dat plan niet naar wens, dan mag Volkswagen geen diesels meer in Duitsland verkopen van de types waarmee gefraudeerd is.

Vanmorgen meldde persbureau Reuters, op basis van bronnen in het VW-concern, dat de hoofden van de afdeling onderzoek en ontwikkeling van de merken Volkswagen, Audi en Porsche zijn geschorst. Vorige week woensdag stapte VW-topman Martin Winterkorn op wegens de affaire.

Het Volkswagen-schandaal begon anderhalve week geleden in de Verenigde Staten, toen de Amerikaanse milieuautoriteit EPA naar buiten bracht dat het concern met software fraudeerde om dieselauto’s schoner te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Het bedrijf installeerde software die detecteert wanneer auto’s worden getest. Volgens Volkswagen zit deze frauduleuze software in 11 miljoen auto’s die vanaf 2009 zijn verkocht. Om hoeveel auto’s het gaat in Nederland is niet precies bekend. De Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer is dat nog aan het uitzoeken.

Zwitserland heeft de verkoop van nieuwe Volkswagens met deze foute software met ingang van vandaag verboden – net als de verkoop van Skoda’s, Seats en andere dieselauto’s van het VW-concern. Al verkochte auto’s mogen op de weg blijven.

In Nederland is een dergelijk verkoopverbod niet mogelijk, liet staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) aan de Tweede Kamer weten. „Als in een ander Europees land een zogeheten typegoedkeuring is afgegeven voor een bepaalde auto, moeten overige landen in de EU dat accepteren”, aldus haar woordvoerder. „Alleen de goedkeurende instantie, in dit geval waarschijnlijk de Duitse, kan een onderzoek instellen en de goedkeuring intrekken.” Zwitserland is geen EU-lid en niet aan deze afspraak gebonden.

Actualiteitenprogramma Nieuwsuur bracht gisteravond naar buiten dat ook in Nederland is gemanipuleerd met dieselauto’s om ze in een testsituatie veel schoner te laten lijken dan ze op de weg zijn. Dat blijkt uit een TNO-rapport uit 2013, gemaakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Types en merken werden in het rapport niet genoemd.

Volkswagen reserveerde vorige week 6,5 miljard euro om de gevolgen van het schandaal op te vangen. Volgens experts is dat niet genoeg. Alleen al in de VS zou het concern zo’n 18 miljard dollar (16 miljard euro) aan boete riskeren. Daar komen eventuele boetes in andere landen en schadeclaims van gedupeerde autobezitters nog bij.

Het aandeel VW verloor op de beurs in Frankfurt sinds de emissiefraude aan het licht kwam meer dan 30 procent aan waarde. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times was de daling voor de Europese Centrale Bank aanleiding om de aankoop van leningen van Volkswagen op te schorten.

    • Emilie van Outeren
    • Geertje Tuenter