Onalledaags drinken

Nederlanders kopen duurdere wijn, ontdekt Harold Hamersma.

Malibràn 2013, Cinquegrammi Brut, Prosecco Superiore Valdobbiadene, 19,95 euro, proseccoslijterij.nl

Nadat een jaar of zes geleden wijn op het lijstje van noodzakelijke boodschappen is beland, zijn we in Nederland nu in de volgende fase terecht gekomen. Weliswaar zijn we, met name door de accijnsverhoging in 2013, de laatste twee jaar wat minder gaan drinken (ca. 21 liter per capita in 2014, ruim een halve liter minder dan de twee voorgaande jaren), daarentegen pakken we wel steeds vaker een duurdere wijn.

Ik kan het opmaken uit de nieuwe supermarktenassortimenten. Bij een aantal van de grote spelers bespeurde ik een flinke aanwas van wijnen in het hogere prijssegment. Waar tot voor kort supermarktwijn met een prijskaartje van boven een tientje een zeldzaamheid was, zie ik er nu tientallen. Overigens gaat het hier veelal nog om wijnen die in de grotere filialen dan wel via de webwinkel te koop zijn, maar de vraag neemt toe. Spike Huisman, senior category manager wines van Albert Heijn, bevestigt dit. „We zien dat onze klanten vaker op avontuur gaan. Ze zoeken onalledaagsere wijnen en zijn bereid om daar meer voor te betalen.”

Een belrondje langs een aantal importeurs van kwaliteitswijnen onderstreept dit. Bovendien vind ik de cijfers zwart op wit in het rapport van Rabobank die als grootste bank voor de wijnindustrie iedere drie maanden bericht over trends, cijfers en verschuivingen. Daaruit valt op te maken dat de Nederlandse wijndrinker wat minder op avontuur gaat in Chili en Argentinië. Juist oude bekenden mogen zich verheugen over hernieuwde belangstelling. Waar in Zuid-Amerika de export van wijn afnam, steeg deze juist in Frankrijk, Spanje en Italië.

Opvallend is dat met name Italiaanse mousserende wijnen het uitzonderlijk goed deden. In volume was er een plus te noteren van 23,5 procent. En zoals de afgelopen jaren wel het geval was, komt deze groei niet op het conto van de supermarkt schroefdop Prosecco die plakkend en schmierend door het leven gaat. De exportwaarde van het Italiaanse belletje nam met ruim 23 procent toe. Het kan geen toeval zijn dat ik uit het hogere prijssegment er meer ter beoordeling kreeg dan ooit. En waar ik bij alle Prosecco onder de acht euro ‘vermijden’ als drinkadvies meegeef, schrijf ik bijvoorbeeld van Malibràn 2013, Cinquegrammi Brut, Prosecco Superiore Valdobbiadene dat deze zijn 19,95 euro meer dan waard is.

    • Harold Hamersma