Moederbedrijf Dixons en iCentre vraagt uitstel van betaling aan

Binnenkant van een Dixons-filiaal, eigendom van Bas Group. Foto ANP / Martijn Beekman

Het moederbedrijf van onder meer Dixons heeft voor een aantal dochterbedrijven uitstel van betaling aangevraagd. Naast elektronicaketen Dixons kunnen ook iCentre en MyCom de rekeningen niet meer betalen, zo meldt het concern vanmorgen in een verklaring. Met hulp van een bewindvoerder werkt het concern nu aan een doorstart.

Bij Bas Group, zoals het overkoepelende bedrijf heet, werken in totaal ongeveer 1.200 mensen. Zij zijn per e-mail op de hoogte gebracht van de betalingsproblemen, meldt een zegsman. Of er zich al geïnteresseerden voor de elektronicawinkels hebben gemeld wilde de woordvoerder niet zeggen.

Van de winkelketens die onder Bas Group hangen is Dixons verreweg de grootste. De elektronicazaak heeft in totaal 88 vestigingen, waar zo’n 650 mensen werken. Bij computerzaak MyCom werken nog eens 350 mensen verdeeld over 38 winkels. De vestigingen en de webwinkels blijven tot nader order open.

iCentre werd onlangs nog gered van faillissement

Een derde winkelketen, Apple-specialist iCentre, was pas twee jaar in handen van Bas Group. Het bedrijf was kort daarvoor failliet gegaan en voor de eigenaar van Dixons was dat een mooie gelegenheid om de markt van Apple te betreden. Bij iCentre werken nu nog 190 mensen in 24 winkels.

De financiële problemen bij Bas Group staan allerminst op zichzelf. Veel andere bedrijven in de detailhandel kregen de afgelopen jaren eveneens problemen. Eerder gingen onder meer Etam, Schoenenreus, Sabon, Siebel, Free Record Shop, de Harense Smid, Expo, Polare, Halfords, Block en Mexx failliet.

    • Joost Pijpker