Nederland Fotografeert Het thema ‘stilleven’

In 2015 organiseren NRC en Nikon het gehele jaar door een fotowedstrijd. Lezers kunnen foto’s insturen rond een thema.

„Ik wil dat je het gevoel krijgt dat je de voorwerpen op een foto kunt oppakken”, zegt Louise te Poele. „Het moet echt, echt, echt zijn.” De kunstfotografe wekt haar gefotografeerde stillevens ook graag ‘tot leven’. Ter inspiratie voor de laatste dagen waarin lezers foto’s kunnen inzenden voor de NRC Nikon fotowedstrijd rond het thema Stilleven, deelt Te Poele haar werkwijze.

Het begint volgens Te Poele (1984, Winterswijk) bij de opstelling van de objecten, waar ze soms alleen al drie dagen aan besteedt. „Als je alle voorwerpen gewoon recht op tafel zet, wordt het vlak. Ik probeer een installatie te bezielen. Daarvoor zoek ik naar relaties tussen de objecten, lijnen die doorlopen en ruimtelijke effecten.” Nadat ze een opstelling heeft gefotografeerd, bewerkt ze de foto’s uitgebreid in Photoshop. „Al tekenend probeer ik de materialen nog tastbaarder te maken en de vormen nog meer driedimensionaal, onder meer door het versterken van lichtdonker contrasten.”

Deze zomer ontwierp Te Poele samen met ontwerper Marcel Baauw de applicatie AR+t, die voegt subtiele bewegingen aan haar gefotografeerde stillevens toe. Als je via de app bepaalde foto’s scant, gaat door augmented reality (toegevoegde realiteiten) de kwal in het beeld plots zwemmen of opent een vis zijn ogen. Bij de foto Cloaca, die hiernaast is afgedrukt, verschijnt na het scannen een fladderende vlinder.

Te Poele maakt met haar stillevens mensen graag bewust van de schoonheid van de dingen om ons heen. „Mooie voorwerpen zie je overal, zelfs in de vuilnisbak”, tipt ze laatbeslissers die de komende dagen nog willen deelnemen aan de wedstrijd. „Voor ‘Cloaca’ gebruikte ik bijvoorbeeld een jarenzeventigglas uit de kast van mijn ouders, het potje van mijn verfkwasten en een presse-papier van het bureau van een collega.”