Milieuzone symboolpolitiek?

Wat beweegt de Rotterdammers, wat is het gesprek van de dag? Elke week legt NRC betrokken stadsbewoners een actuele stelling voor. Reacties en ook nieuwe stellingen zijn welkom via rotterdam@nrc.nl

Rotterdamse automobilisten met een auto van 25 tot 40 jaar oud (zogenoemde youngtimers) mogen vanaf 1 januari de milieuzone in Rotterdam niet meer in. „Belachelijk”, vinden de eigenaren.

Jan Willem Verheij, VVD-gemeenteraadslid: „Het heeft geen enkele zin om deze kleine groep auto’s te verbieden. Het gaat maar om een paar honderd auto’s. De gemeente wil schonere lucht. Dat begrijp ik. Maar die gaat er niet komen door mensen hun hobbyauto te ontnemen. De gemeente biedt een sloopregeling aan voor auto’s zonder Euro 1 norm [de klasse voor vervuiling]. Maar deze mensen hebben bijvoorbeeld een oude Mercedes waarin ze getrouwd zijn en waar ze af en toe in rijden. Die willen ze helemaal niet slopen.”

Arno Bonte, Groen Links-gemeenteraadslid: „De lucht in Rotterdam is veel te vuil. Er wonen hier 30.000 kinderen met astma. Zet dat aantal eens af tegen die paar honderd Rotterdammers met zo’n oude hobbyauto. Iedereen moet een offer brengen om de lucht schoner te krijgen. Het is wel waar dat het effect van het weren van deze ‘youngtimers’ op de luchtvervuiling in de stad relatief klein is. Maar je moet alle beetjes bij elkaar optellen. Wij vinden ook dat de industrie en de scheepvaart veel meer schadelijke stoffen uitstoten dan deze groep auto’s. Maar dat wil niet zeggen dat je die niet ook moet aanpakken.”

Niels van ’t Hoff, Rotterdammer en trotse eigenaar van een Saab coupé uit 1989: „Het verbod op youngtimers slaat nergens op. Mijn auto is schoner dan een oldtimer van meer dan 40 jaar oud die wel in de stad mag rond rijden – omdat oldtimers ontheffing hebben in de milieuzone. Nu moet ik helemaal naar Duitsland om een katalysator op mijn Saab te laten zetten. Ook bouwen ze er daar een systeem in waardoor de motor kan starten met een lagere benzine-injectie. Daardoor is de uitstoot van roet en andere stoffen bij het starten lager. Dan krijgt de auto daar een Euro 2 normering op het kentekenbewijs. Dan mag hij de milieuzone wel in. Het is veel gedoe om dat voor elkaar te krijgen. Ik moet de auto dan eerst exporteren en verkopen aan een vriend van mij die in Duitsland woont. Hij laat de Saab dan bij een Duitse garage ombouwen waardoor deze een Euro 2 normering krijgt. Dan moet ik de auto van hem terugkopen en invoeren in Nederland. En dan moet de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de papieren waaruit blijkt dat de auto voldoet aan de Euro 2 normering controleren en accepteren. Alleen zo kan ik een Euro 2 normering op mijn auto in Nederland krijgen. In Nederland kun je die normering niet rechtstreeks krijgen.”

Hans van Geenhuizen, woordvoerder RDW: „De RDW heeft geen faciliteiten om een naar Euro 1 of 2 omgebouwde motor te testen op uitstoot. Daarbij denk ik dat de meeste autobezitters de kosten daarvoor te hoog vinden. Je bent er zeker honderden euro’s aan kwijt. De motor moet uit elkaar, de wagen moet op een rolband en de emissie moet heel precies gemeten worden. ”

Hans Nieuwesteeg, eigenaar van een 2CV, woonachtig in Boskoop en barbier bij de Barber Shop onder Hotel New York: „Het youngtimerverbod is je reinste symboolpolitiek. Ik rijd alleen op zaterdag met mijn eend naar mijn werk. Dan laat ik hem uit, zeg maar. Ik heb die eend al 14 jaar. Ik heb hem helemaal zelf opgeknapt. Hij heeft een nieuwe carrosserie: zelf afgeschuurd, geplamuurd en gespoten. Donkerblauw met lichtblauw. Vond ik mooi. Ik laat mijn auto niet ombouwen in Duitsland naar Euro 1 of 2, nee. Dat is te duur. Ik rijd er wel mee buiten Rotterdam dan.”

    • Lucette Mascini