Opinie

    • Rolinde Hoorntje

Kunst, dat maak je met zee en zand

Rolinde Hoorntje spot trends en tipt. Deze week: TodaysArt dat De Pier transformeert in een ontdekkingsfestival.

Je kon er meeuwen voorbij zien scheren, golven op de paal horen beuken, poffertjes of een ijsje eten en als je niet had gemorst mocht je na afloop in het reuzenrad. De pier, of-ie nou in Santa Monica of in Scheveningen ligt, staat symbool voor warme jeugdherinneringen.

Dat laatste geldt in het bijzonder voor De Pier in Scheveningen, die de afgelopen twee jaar lag „te verrotten”, in de woorden van TodaysArt-festivaldirecteur Tim Terpstra, tot een groep vastgoedontwikkelaars De Pier in oktober kocht. De plannen: een foodtruckcentrum en mogelijk een hotel. Maar voordat dit rampscenario zich ontvouwt mag TodaysArt zijn tiende editie organiseren op de betonnen loper. Sinds 2005 wordt het ontdekkingsfestival voor beeld en geluid gehouden in de Haagse binnenstad. Sinds 2013 zwerft het tussen locaties met „een relevante stedelijke context”. Ofwel: de plek is bijzonder op zich en bepaalt in grote mate het thema. Vorig jaar werd dat ‘Unauthorized permission’ in het oude ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit jaar is dat Zero op De Pier. Zero is de naam van de radicale kunstbeweging die deze zaterdag precies vijftig jaar geleden De Pier wilde transformeren tot multidisciplinair kunstwerk. Kunst moest zo onpersoonlijk mogelijk zijn, de musea uit en de maatschappij in. Het ‘gewone’, dat was pas kunst.

Zero 1965 is er nooit gekomen, vanwege fysiek en financieel zwaar weer. Maar het Zero-gedachtegoed, daar kan TodaysArt zich vijftig jaar later nog steeds in vinden. Althans, het verband tussen kunst, wetenschap en nieuwe technologie, haast Terpstra zich te zeggen. „Had Michelangelo nu geleefd, dan had hij niet een kwast opgepakt, die gedachte.” De meeste ‘makers’ op TodaysArt doen iets met de zee of de lucht, of werken met wetenschappelijke data. Zo is er een reuzenorgel van 24 meter lange staalbuizen, die normaal worden gebruikt voor het opspuiten van zand maar die Staalplaat Soundsystem nu bespeelt met een luchtballonbrander. In het 4D Soundsysteem kan je blijven slapen en wordt muziek gespeeld op frequenties die passen bij half slapen/half wakker. Surfers maken composities met LED-lampjes in de golven.

In de techno-avond zit een bijzondere opbouw met artiesten als Rrose en Acronym. Acronyms pulserende dubtechno is bedwelmende muziek waarop je kan wegdrijven boven de Noordzee. Maar er is ook trap, rauwe hiphopcuts van lokaal talent Runme Raw en een housefeest in de middag op het buitendek met I-F, Young Marco en Auntie Flo.

Met zo’n programma trek je mensen die niet in een zaal blijven staan maar rondjes willen blijven lopen om de juiste redenen – omdat ze willen verkennen. Want daar is De Pier oorspronkelijk ook voor bedoeld.

    • Rolinde Hoorntje