Je bent dolfijnentrainer óf huizenbouwer. Kies maar

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: PR-waarschuwingen voor starters

Wie: Jennifer Delano van PR Goeroe

Beginnend ondernemer en grote reclameplannen? Ho, stop, wacht. “Voordat je naar buiten treedt, moet je je zaakjes op orde hebben. Je kunt je namelijk aardig wat ellende op de hals halen”, zegt PR-adviseur Jennifer Delano. Die moet er diep van zuchten. Heel diep.

Reputatieschade

“Wie de openbaarheid opzoekt, loopt kans op reputatieschade.” Stel, je begint een webshop maar je levert niet wat je belooft, kun je rekenen op niet al te vriendelijke recensies van boze klanten. “Dat begint met vijf nare stukjes op een fora, maar kan zo uitbreiden.” Gebeurt ook wanneer je onbereikbaar bent.

“Mensen vinden het erg vervelend wanneer ze geen contact kunnen krijgen met een bedrijf, en zullen dat laten merken ook. Neem je telefoon op. Klinkt simpel, gebeurt weinig.”

Ondernemers, jullie moeten kiezen. Óf je bent dolfijnentrainer, óf huizenbouwer #prgoeroe #jenniferdelano

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Goed. Nog een tip. Voordat je je campagne start: zorg dat er kloppende informatie over jou beschikbaar is. “Plaats een tekstje op je website waarin je vertelt wie je bent, en wat je doet. En wees daar eerlijk over, dat is het belangrijkst.” Veel starters doen zich groter voor dan ze zijn.

“Doen ze alsof ze al enorm professioneel zijn en er tien werknemers op de loonlijst staan, terwijl ze in hun eentje zijn.”

Komt gewoon niet zo betrouwbaar over.

Dolfijnentrainer

Geldt ook voor een nauwelijks up-to-date LinkedIn-profiel. Of voor een veel te wijdlopig verhaal over je werkzaamheden.

“Kies één ding, focus daarop. Je kunt niet én huizen bouwen, dolfijnentrainer zijn, en ook nog websites maken. Mensen moeten het gevoel krijgen dat je weet waar je mee bezig bent.”

Check, check, check? Dan kun je beginnen. “Verzin een grappige actie. Iets ludieks. Zo heb ik iemand met een human resources-bureau laatst fictieve boetes laten uitdelen aan potentiële klanten, om ze zo te wijzen op veranderende regelgeving in de HR.” En dan is het wachten op reacties. Die komen vaak wanneer je er níet op zit te wachten, aldus Delano.

“Ik heb eens een interview gegeven terwijl ik dood- en doodziek was. Alleen in dat geval mag je je een beetje anders voordoen. Dan mag je het best faken. Till you make it, hè.”