De bezem gaat door de leiding van Volkswagen

Porsche-topman Müller wordt naar verwachting vandaag benoemd als opvolger van ex- VW-baas Winterkorn.

Matthias Müller zou naar verwachting vandaag worden benoemd als nieuwe baas van Volkswagen. De benoeming van de nieuwe bestuursvoorzitter staat bovenaan de agenda van de vergadering van de raad van commissarissen die vandaag gehouden wordt.

Müller zou zo melden bronnen rond de raad, Martin Winterkorn opvolgen die woensdag overhaast moest opstappen nadat bekend was geworden dat Volkswagen op grote schaal gefraudeerd heeft met uitstootgegevens van auto’s in de VS. Der Spiegel meldde vandaag dat Winterkorn weigert op te stappen als baas van Porsche SE, de houdstermaatschappij van Porsche.

De commissarissen zouden ook vier directeuren naar huis willen sturen en tien andere leidinggevenden met naam en toenaam noemen die verantwoordelijk zijn voor het emissieschandaal. De vier die zouden moeten vertrekken zijn Volkswagen-topman in de VS Michael Horn, de baas van merkontwikkeling Heinz-Jacob Neusser, Ulrich Hackenberg, leider van het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Audi, en Wolfgang Hatz, die eindverantwoordelijk is bij de motorendivisie van Porsche.

Müller is nu nog baas van Porsche. Hij werkt al zijn hele leven voor het Volkswagen-concern dat naast Volkswagen ook elf andere merken waaronder Audi en Porsche omvat. Zijn naam werd dit voorjaar al genoemd om Winterkorn op te volgen, maar raakte weer op de achtergrond na een spectaculaire machtsstrijd aan de top van het concern. Die wordt toen verloren door Müllers belangrijkste bondgenoot in de top, president-commissaris Ferdinand Piëch. Winterkorn kwam als overwinnaar uit de strijd en zou vandaag ondanks zijn 68 jaar, opnieuw voor een periode van drie jaar benoemd worden.

Inmiddels breidt het emissieschandaal zich verder uit. Nadat Amerikaanse autoriteiten vorige week vrijdag bekendmaakten dat geknoeid was met software in bijna 500.000 Volkswagens met 2 liter-motoren, gaf VW kort daarna toe dat er in totaal 11 miljoen auto’s wereldwijd in het geding waren.

Gisteren maakte de Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt bekend dat het ook gaat om modellen met 1,6 liter-motoren in Europa. „Wij weten nog niet precies om hoeveel auto’s het gaat, maar dat zal de komende dagen bekend worden.”

Ook is nog niet duidelijk in hoeverre de fraude-software ook geplaatst is in merken als Seat en Skoda die ook deel uitmaken van het concern. Ervan uitgaand dat mogelijk niet alleen Volkswagen in de fout is gegaan met de foutieve emissiesoftware, onderwerpen ook Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk hun auto’s aan extra scherpe testen.