Chinezen zijn dol op Hennes & Mauritz

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

H&M groot op Chinese kledingmarkt

Hennes & Mauritz blijft investeren in China. Pas in 2009 ging het eerste filiaal in Beijing open, inmiddels waren dat er eind augustus 299. The Wall Street Journal schetst China als ‘sweet spot‘ voor het Zweedse kledingconcern. CEO Karl-Johan Persson kan die analyse alleen maar bevestigen.

“We hebben een positieve lange termijnvisie voor China, onze positie en onze winstgevendheid zijn daar sterk. Voor zover als de algemene Chinese markt in het derde kwartaal hebben we gehoord dat de erg sterke verkoopcijfers wat worden bijgesteld naar een ietwat kalmer niveau.”

H&M heeft niet te klagen. De verkoopcijfers stegen in het derde kwartaal met 11 procent. De verkoop van kleding in het algemeen in China zal dit jaar met 12 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar, volgens adviesbureau PwC. Op dit moment is China de op vier na grootste kledingmarkt ter wereld - na Duitsland, de VS, Engeland en Frankrijk.

In het vierde kwartaal van dit jaar wil H&M 240 nieuwe winkels openen; ongeveer drie winkels per dag. De meeste ervan in China. Torsten Stocker, van adviesbureau AT Kearney: “Wat zij aanbieden, daar kan geen lokaal merk mee concurreren.”

Ook Modi gaat naar Silicon Valley

In de voetsporen van de Chinese premier Xi Jinping gaat ook de Indiase premier Narendra Modi naar Silicon Valley. Volgens de Economic Times wil hij daar bedrijven overtuigen dat ze moeten investeren in Indiase startups. Het is niet voor niets dat hij op zijn trip naar Silicon Valley wordt vergezeld door oprichters van startups zoals Snapdeal, Zomato en Paytm.

Op dit moment zijn investeerders uit het Mecca van technologische innovatie, zoals de ET het noemt, de topinvesteerders van Indiase startups. Sinds 2013 werd er al meer dan 6,3 miljard dollar (5,64 miljard euro) geïnvesteerd in India. Daarmee is het land een van de meest prominente plekken voor ondernemerschap ter wereld geworden, schrijft ET.

Quartz publiceert een filmpje met Sundar Pichai, de nieuwe CEO van Google en ‘een van de meest zichtbare Indiërs in de tech industrie’.

“De band tussen India en Silicon Valley is sterk. Er is enorm veel enthousiasme voor uw bezoek onder alle Googlers.

Nieuwe prijs voor wereldverbeteraars

Vastgoedmagnaat en casino-eigenaar Lui Che-woo (86) heeft een prestigeprojectje voor zichzelf bedacht. Hij gaat een jaarlijkse prijs uitreiken, vernoemd naar zichzelf, aan mensen die hebben bijgedragen aan world civilisation. Dat meldt de South China Morning Post.

Bij de Lui Che-woo Prize hoort ook een beloning van 20 miljoen Hongkong dollar (2,3 miljoen euro). Dat is méér dan de Nobelprijs. Lui Che-woo is voorzitter van de K Wah Groep, en heeft de casino-imperium Galaxy Entertainment uit Macau groot gemaakt. Voor de prijs heeft hij alvast twee miljard Hongkong dollar (231 miljoen euro) opzij gezet.

“Ik geloof dat we naast technologie, ook het eco-systeem, de beschaving en het respect voor anderen moeten benadrukken. Ik hoop dat de jongere generatie geleidelijk kan begrijpen hoe ze hun verschillen opzij kunnen schuiven en van de wereld kunnen genieten.”

Volgens de magnaat zal de prijs onafhankelijk zijn van welke stroming dan ook in Hongkong. Hij ging volgens de SCMP niet in op de vraag of de prijs een antwoord is op de studentenprotesten van vorig jaar.