Brieven

Dit is motormanagement

Bij automobielen stuurt de EU sinds jaren aan op verlaging van CO2-uitstoot bij automobielen. Verlaging van brandstofverbruik dus. Naar NOx werd helemaal niet meer gekeken, want dat was al ‘opgelost’. Niet vreemd dat fabrikanten geavanceerde software gebruiken om voor alle situaties optimale motorinstellingen te hebben voor laag brandstofverbruik. Daar hoort die van een stilstaande auto met draaiende motor bij. Het brandstofverbruik wordt dan zo sterk mogelijk geknepen, omdat er geen energie hoeft te worden geleverd. Dat is geen bedrog, maar logisch gevolg van het CO2-dictaat van de EU. Rijdt de auto, dan gehoorzaamt het motormanagement aan de vraag naar meer energie en gaat de uitstoot weer omhoog. Als de overheid onjuiste methodes heeft ontwikkeld om auto’s met geavanceerd motormanagement te testen op uitstoot, is dat helemaal eigen schuld.

Dat hybride en elektrische auto’s nu veel beter zijn klopt niet. Die exporteren hun uitstoot naar de elektriciteitsopwekking. Elektriciteit komt nog steeds hoofdzakelijk uit fossiele brandstoffen. Al zijn centrales efficiënter dan automotoren, na de volledige weg van elektriciteitstransport en opslag/ontlading van accu’s is het brandstofverbruik van hybride en elektrische auto’s zeker niet lager dan van diesel- en benzinemotoren. Al dit gedoe en de afbraak van VW, omdat de EU beperking wil van CO2, een essentieel gas voor de biosfeer, waar de mens voor minder dan 5 procent aan bijdraagt. Is het gek dat steeds minder mensen de EU serieus nemen?

Correcties en aanvullingen

De lezer schrijft

Onder de rubriek De lezer schrijft (19/9, O&D p. 11) is de naam van de briefschrijver verkeerd vermeld. Zijn naam is D. van Vliet, niet D. van Liet.

Burgemeester Rehwinkel

In De burgemeester wil altijd winnen (19/9, p. 18) staat: „Burgemeester Rehwinkel van Groningen werd in 2012 gebroken toen buurgemeente Haren werd overlopen door feestgangers en hij zich nog een keer omdraaide in bed.”

Toenmalig burgemeester Rehwinkel is op de bewuste avond enkele uren in het gemeentehuis van Haren geweest en heeft zich daarna ook telefonisch op de hoogte laten houden van de situatie.

    • Albert Stienstra