Betaald in talkshow: tucht van de markt

Het aantal gasten dat in staat is in talkshows met kennis van zaken en gevoel voor humor een verhaal te doen is beperkt. Dus wordt er betaald.

Actrice Nadja Hüpscher stond deze zomer op De Parade met een autobiografische voorstelling, getiteld Gratis In Je Hol... Ja Joh Prima. Tot de ongemakken van de positie van BN’er blijkt te behoren dat je vaak geacht wordt op te treden zonder navenante vergoeding.

We weten natuurlijk niet of Hüpscher woensdag betaald werd om in Pauw over haar liefde voor yoga te praten. Het is niet zo netjes daar naar te vragen en het gaat ons als kijker ook niet aan.

Toch was dat precies wat politicus Hero Brinkman een dag eerder aan dezelfde tafel vroeg aan Peter R. de Vries: of het waar was dat hij geld ontving om aan te schuiven. Dat was natuurlijk een wraakoefening, omdat De Vries kort daarvoor Brinkman had aangesproken op zijn zwijgen over vreemdelingenhaat, toen hij nog deel uitmaakte van de PVV-fractie. Maar De Vries moest zich even vermannen en ontweek het antwoord grotendeels.

De redactie van Pauw deed dezelfde nacht nog een verklaring uitgaan dat freelancers die om hun expertise uitgenodigd werden in sommige gevallen een vergoeding werd geboden.

Omdat De Vries er woensdagavond weer zat, legde hij het zelf nog beter uit. Hij was zo vaak beschuldigd dat hij alleen maar uit ijdelheid zo vaak in talkshows optrad, maar de werkelijkheid was dat hij als zzp’er van zijn opdrachten moest leven.

Branding belangrijk

Het klinkt niet onlogisch. Als je als schrijver van een boek of acteur in een voorstelling daar op tv over mag komen vertellen is dat wat anders dan wanneer je om je specifieke kennis uitgenodigd wordt, zeker als je ook nog huiswerk moet doen, zoals het volgen van een proces of het bekijken van een film. Voor een journalist in loondienst kan de beloning wel uitsluitend bestaan uit het duidelijk noemen van de naam van zijn publicatie. Maar ook voor werknemers in de media geldt dat televisie een belangrijke bron van eigen ‘branding’ vormt.

Je moet alleen uitkijken dat je niet te vaak in beeld komt. Dat De Vries zo frequent op tv verschijnt, soms twee tot drie keer op een avond, wekt bij veel mensen ergernis. Ook afgunst, dat valt niet te ontkennen.

Er is gewoon slechts een beperkt aantal gasten dat in staat is scherp, met gevoel voor humor en kennis van zaken op de rand van actualiteit en entertainment te balanceren. Je herkent dat talent snel bij nieuwe sterren aan het talkshowfirmament.