R.I.P., roodwitte I amsterdam-letters

Op deze begrafenis dragen weinig mensen zwart. Wel zijn er bloemen, kaarsen, en een trompettist die Aan de Amsterdamse grachten speelt, om bij de I amsterdam-letters op het Museumplein de ‘dood’ van de gelijknamige slogan te herdenken. Bij de performance, georganiseerd door het zeskoppige collectief ‘Amsterdam Uitgebrand’ (spreek uit op z’n Engels), waren ongeveer 100 mensen aanwezig, waarvan een groot deel nietsvermoedende toerist. De gebeurtenis werd met een rouwadvertentie op Facebook aangekondigd. Volgens initiatiefnemer Caspar van Gemund is het succes van het Amsterdamse toerisme doorgeslagen, en de balans tussen bewoners, toeristen en ondernemers zoek. „Een stad die één grote entertainment area is, bloedt dood. Met deze actie willen we een discussie losmaken over het behoud van de Amsterdamse identiteit.” Het is 11 jaar geleden dat de I amsterdam campagne begon, jaarlijks gesteund door miljoenen subsidie van de gemeente.

Na een paar minuten is de performance voorbij. Aarzelend stappen de eerste toeristen naar voren, selfiesticks komen tevoorschijn. „I’ll take a post-mortem photo”, grapt een man. De slijtageplekken op de rood-witte letters worden voorlopig niet kleiner.