2,8 miljoen Duitse Volkswagens zijn uitgerust met fraudesoftware

2,8 miljoen auto’s in Duitsland hebben software aan boord om emissietests te manipuleren. Het gaat om hetzelfde programma dat vorige week door het Amerikaanse milieuagentschap EPA bij diesels in de VS werd aangetroffen.

Foto ANP/EPA/RAINER JENSEN

2,8 miljoen auto’s in Duitsland hebben software aan boord om emissietests te manipuleren. Het gaat om hetzelfde programma dat vorige week door het Amerikaanse milieuagentschap EPA bij diesels in de VS werd aangetroffen.

Volgens de EPA was dat bij 428.000 auto’s het geval. Volkswagen meldde vervolgens dat het om veel meer auto’s ging: 11 miljoen diesels reden volgens het concern rond met dergelijke software, maar het was niet duidelijk in welke landen die auto’s rondreden. Volgens het Duitse ministerie van Transport zijn van de 11 miljoen voertuigen ongeveer 2,8 miljoen op de Duitse wegen. Het gaat hier om personenauto’s, maar ook om busjes.

Hoe dit in Nederland zit is nog niet bekend. Wel heeft de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) aansprakelijk gesteld voor schade die beleggers ondervinden door het dieselschandaal. Het bedrijf zou aandeelhouders onjuist en onvolledig hebben geïnformeerd. Volkswagen is uitgenodigd om met de VEB in gesprek te gaan over mogelijke compensatie.

EPA voert nieuwe test in

Het schandaal spitst zich toe op een speciaal programma dat wordt gebruikt tijdens tests op de rollerbank om de emissies van diesels te meten. Door dat programma werden jarenlang lagere waardes gemeten bij die proeven. Op de wegen bleken de diesels echter een stuk vervuilender te zijn. Over hoe Volkswagen de tests met de rollerbank kon manipuleren, maakte het Britse Sky News een informatieve productie.

Het schandaal heeft geleid tot een reeks nieuwe maatregelen. Vanochtend kondigde de EPA aan dat de organisatie een aantal radicale wijzigingen gaat doorvoeren bij het testen van de luchtkwaliteit bij diesels. Zo wordt niet langer alleen op de rollerbank getest, maar zullen auto’s straks ook op de weg worden getest. Daardoor zou manipulatie van de software zoals dat zeven jaar lang bij Volkswagen het geval was, straks verleden tijd zijn.

Italië heeft aangekondigd om steekproeven te houden onder duizend diesels van alle merken om te onderzoeken of deze uitgerust zijn met de fraudesoftware. Dat zal gebeuren bij autodealers, vóór verkoop. Ook Frankrijk heeft nieuwe tests aangekondigd. In Noorwegen hebben de autoriteiten een onderzoek aangekondigd naar of er sprake is van fraude met de diesels.

    • Philippus Zandstra