Over de haag

Wat een gekkenhuis

De hoofdpijndossiers liggen bij staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA), de pretpakketjes bij minister Schultz (VVD). Het was sinds het aantreden van beide bewindspersonen op Infrastructuur en Milieu al een punt van zorg in de Tweede Kamer. Mansveld sprak onlangs met paus Franciscus over de komende klimaattop, moest een paar dagen later in New York zijn voor een VN-conferentie en heeft haar handen vol om volgende week politiek overeind te blijven in de debatten over ProRail. En dan heeft ze óók nog KLM en ‘MH17’ in haar portefeuille. En Schultz? Die gaf deze week het startsein voor de verbreding van de A9 en legde gisteren de symbolische laatste steen op een dijk in het Zeeuwse Kamperland. Dat deed ze getuige de regionale omroep „losjes swingend met de heupen”.

Redelijk belazerd

CDA-Kamerlid Agnes Mulder greep gisteren het debat over het Urgenda-milieuvonnis aan om Mansveld te bevragen over de fraude bij Volkswagen. „Onthutsende berichten”, vond Mulder. En voor het antwoord ging de staatssecretaris eens even goed zitten. Ha, dit keer geen gedoe bij ProRail of NS, maar een grote affaire bij een ander. De staatssecretaris nam dan ook duidelijke woorden in de mond. Ze was „geschokt” toen ze las over dat gesjoemel met de uitstoot van dieselauto’s. „De consument is redelijk belazerd”, liet ze de Kamer weten. En ze had ook nieuws. „Ik las net heel even op mijn telefoon dat BMW inmiddels ook signalen geeft.” Dus moet er over twee weken Europees worden gehandeld, in de zogeheten Transportraad. Hoe? „Ik vind dat wij heel snel een signaal hierover moeten afgeven.”

Tijdelijk krediet

Het is alleen onduidelijk of Mansveld die Europese Transportraad zelf wel gaat halen. Op twee fronten wordt aan haar stoelpoten gezaagd. In de Tweede Kamer is de oppositie op oorlogspad vanwege uitgelekte rapporten over wanbeleid, kostenoverschrijdingen en mogelijk zelfs fraude bij ProRail. Tegelijkertijd legt de enquêtecommissie de laatste hand aan het onderzoek naar het Fyra-schandaal, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel die uit dienst moest worden genomen. De conclusies komen volgende maand naar buiten. Net als bij ProRail moet de vraag worden beantwoord of de Tweede Kamer altijd afdoende is geïnformeerd. Voor sommigen op het Binnenhof is het de vraag waarover Mansveld het eerste struikelt.

    • Jos Verlaan