AH gaat tabak als proef verbergen

Albert Heijn gaat in vijftien winkels experimenteren met het uit het zicht verkopen van tabak. Aanleiding voor de proef is een motie van de Tweede Kamer die er op aandringt dat het ministerie van Volksgezondheid hierover afspraken maakt met de supermarkten. Tabak verbergen in de supermarkt was in Nederland nog niet op grotere schaal uitgeprobeerd.

Voor 1 januari moet er een convenant liggen over het wegstoppen van tabakswaar. Het ministerie en de supermarkten treden binnenkort in overleg om te kijken naar de mogelijkheden. De proef van Albert Heijn vindt volgens het persbericht plaats in voorbereiding hierop en de resultaten zullen worden gedeeld met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie.

Zichtbaarheid van tabak in supermarkten leidt er volgens KWF Kankerbestrijding en het Trimbos-instituut toe dat de kans dat jongeren beginnen met roken groter wordt – volgens KWF zelfs verdubbelt. Bovendien wordt het voor rokers moeilijker om te stoppen. Het verbergen van tabak helpt bij de zogenoemde denormalisatie, zeker nu de displays voor fabrikanten zo ongeveer de laatste reclamemogelijkheid zijn. Directeur Michel Rudolphie van KWF: „Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is.”

Albert Heijn gaat experimenteren met een aantal methodes. Zo zijn speciale kasten met klapdeurtjes geïnstalleerd en wordt ook gekeken naar bijvoorbeeld automaten. Lades onder de toonbank, de favoriete opbergmethode van zowel het Trimbos als KWF Kankerbestrijding, worden niet uitgeprobeerd. Volgens Albert Heijn is dat onpraktisch.