Modeblad voor mannen – gemaakt als een vrouwenblad

Mannenmode is in de mode. Mannen worden ijdeler, zelfbewuster en besteden meer geld en aandacht aan hun uiterlijk. Ook in Nederland; wie had vijf jaar geleden kunnen denken dat hier zo ontzettend veel mannen aan de baard zouden gaan?

Maar zijn nog altijd weinig lifestylebladen voor mannen. En de lifestylebladen die er zijn, verstoppen mode doorgaans tussen interviews, pagina’s met gadgets, auto’s en foto’s van – excusez le mot – lekkere wijven.

Zo niet de Nederlandse Vogue Man. Het blad wordt gemaakt door dezelfde redactie als het vrouwenblad. Dat is te merken: het is eigenlijk net het vrouwenblad, maar dan met horloges in plaats van sieraden, mannelijke modellen in plaats van vrouwelijke, grooming in plaats van beauty en interviews met mannen in plaats van met vrouwen (in dit nummer onder anderen Douwe Bob, Ivo van Hove en Kees de Koning). Vrouwen zijn niet te zien, behalve in de advertenties.

De modellen zijn ook meestal op dezelfde manier gefotografeerd als de vrouwelijke modellen in Vogue. Bij mannenbladen is het gebruikelijk modellen af te beelden in een auto, met een vrouw aan hun zijde, een bal aan de voet of desnoods een boek in de hand – min of meer in actie, wat de illusie geeft dat ze ‘betrapt’ zijn door een fotograaf. En als modellen wel frontaal poseren, doen ze dat meestal met een moeilijke frons of een ironisch opgetrokken wenkbrauw.

In Vogue Man daarentegen is één model aan het biljarten, verder doen ze niets behalve mooi zijn. En net als de meeste vrouwelijke modellen hebben ze hun mond vaak een beetje open, wat een passieve en gewillige indruk geeft. De man als object – eigenlijk de ultieme emancipatie van de mannenmode.

Wat de modellen aan hebben, is al net zo radicaal. Er staan een paar min of meer klassieke pakken in Vogue Man, en ook jeans, maar die jeans zit dan meteen wel tot hoog in de taille. In Vogue staat de mode van de catwalk: een poezelige jas met een panterprint, leggings, een kilt, een paarse fluwelen smoking, een bomberjack met borduursel. Opvallend: de hoeveelheid gezichtshaar in het nummer is zeer beperkt. De echt modieuze man heeft weer een glad gezicht.

De Nederlandse man mag modebewuster zijn geworden, hoeveel van hen zouden al toe zijn aan Vogue Man? Hoeveel heteroseksuele mannen? Het zou zomaar kunnen dat Vogue Man vooral door vrouwen wordt gekocht.