‘Hyundai en Kia profiteren van schandaal bij Volkswagen’

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De fraude bij Volkswagen heeft gevolgen voor toeleveranciers, zo blijkt op de beurs van Tokio. Ibiden en NGK Insulators zagen de waarde van hun aandelen dalen met respectievelijk 3,3 procent en 8,3 procent. Er werd volgens de Nikkei Asian Index flink gehandeld toen de beurs donderdag weer open ging na een paar vakantiedagen.

Toch hebben de problemen bij Volkswagen maar in beperkte mate gevolgen voor de twee toeleveranciers, zo beweren analisten. De fraude werd vooral gepleegd met software systemen, niet met hardware, zoals de dieselfilters die Ibiden en NGK Insulators maken.

Zuid-Korea maakt ondertussen bij persbureau Yonhap bekend dat het de dieselauto’s van Volkswagen opnieuw gaat testen. Volkswagen is daar een van de meest populaire geïmporteerde automerken. De dieselmodellen zijn zelfs marktleider met 15,61 procent van de verkochte geïmporteerde auto’s dit jaar, terwijl Audi (onderdeel van de Volkswagen Groep) goed is voor 12,56 procent.

Deskundigen vrezen dat ‘dieselgate’ forse imagoschade oplevert voor geïmporteerde automerken in Zuid-Korea. Maar er is ook een lichtpuntje, zegt Kim Jin-woo, analist bij Korea Investment & securities.

Het is een beetje vroeg om uit te rekenen hoeveel voordeel Hyundai en Kia hebben van deze ophef, maar het is zeker een positieve factor (voor Koreaanse autoproducenten), zeker in Europa en hier in Korea.

Ook India bestelt bij Boeing

In de schaduw van de Chinese bestelling bij Boeing, heeft ook India een deal gesloten. De regering koopt een paar dozijn Apache en Chinook helikopters van Boeing ter waarde van drie miljard dollar (2,68 miljard euro). Volgens de Amerikaanse minister van commercie is de bestelling een ‘duidelijke indicatie van premier Modi’s leiderschap in het vergemakkelijken van het zakendoen in India’.

Analisten zien het echter ook als een poging van beide landen om de opkomst van China in de Aziatische regio wat te temperen, meldt Financial Times. Ashley Tellis van de Carnegie Stichting:

Washington maakt steeds meer handelsafspraken met New Delhi omdat het de snelste manier is om de macht van India te versterken, zodat het land een tegenwicht kan bieden aan het groeiende China. De opkomst van India is een natuurlijke grens voor China’s poging tot hegemonie in Azië, terwijl de Amerikaanse wereldwijde dominantie beschermd.

Ondertussen haalde China het wereldnieuws met een bestelling van driehonderd nieuwe vliegtuigen bij Boeing. De vliegtuigproducent gaat een fabriek bouwen in China waar de toestellen worden gemonteerd.

Cisco’s nieuwe hoofdkantoor nog leeg

Hoe mooi de deals met China ook zijn, dat wil niet zeggen dat je er morgen de vruchten van plukt. Dat toont The Wall Street Journal aan met een artikel over Cisco Systems. Dat kondigde anderhalf jaar geleden aan dat het een Chinees hoofdkantoor ging vestigen in Hangzhou. Maar het nieuwe kantoor staat nog altijd leeg.

De lokale Hangzhou Daily liet in januari weten dat het kantoor klaar was. Cisco’s merk prijkte op de gevel. Na het Chinese nieuwjaar zouden meer dan honderd mensen verhuizen van het kantoor in Shanghai naar dat in China. Dat is er nog steeds niet van gekomen, zo blijkt. Volgens CEO Chuck Robbins is het geen nieuws dat het kantoor nog leeg staat.

Toen we dit aankondigden zeiden we erbij dat het een paar jaar zou duren voor het zover is.

Net als andere Amerikaanse bedrijven is Cisco nu samenwerkingsverbanden aan het zoeken met Chinese firma’s. Cisco beloofde in juni nog dat het de komende jaren tien miljard dollar (8,9 miljard euro) zal investeren in China. Het bedrijf is in gesprek met de Chinese producent van servers Inspur.