35.000 sollicitanten, en toch is goed e-personeel schaars

Webwinkels hebben moeite om personeel te vinden dat de digitale wereld snapt. Thuiswinkel.org begint de e-Academy om mensen beter op te leiden.

Vijfhonderd mensen heeft Coolblue vorig jaar aangenomen. Hoewel ruim 35.000 mensen solliciteerden bij de webwinkel (waar meer dan 1.200 mensen werken), was het vinden van geschikt personeel nog knap lastig. Oprichter en directeur Pieter Zwart zei vorige week tijdens een persbijeenkomst in het nieuwe magazijn in Tilburg dat de Nederlandse beroepsbevolking „relatief slecht is opgeleid in de digitale wereld”.

Softwareontwikkelaars haalt Coolblue noodgedwongen „van heinde en ver”, zei Zwart. Hij is kritisch over het huidige onderwijssysteem in Nederland. „Als ik zie dat wij onze slimste jongens en meisjes op het vwo Grieks en Latijn aanbieden, dan denk ik: wáárom? Wat heb je daar nou aan in een digitale samenleving?!”

Er is een groot tekort aan mensen met gedegen e-commerce opleidingen, constateert ook Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org. Niet alleen Coolblue heeft problemen om geschikt personeel te vinden. Dat geldt voor heel veel webwinkels die samen „vele duizenden vacatures” vervullen.

De branche groeit razendsnel. Marktleider bol.com neemt in een maand soms wel negentig nieuwe mensen aan. „Al die vacatures vullen we wel, hoor”, zegt Jongen. „Maar vaak moeten mensen dan nog intern worden opgeleid. Hoe fijn zou het zijn als je mensen rechtstreeks van school krijgt die exact weten waar het om draait in deze sector?”

Volgens Jongen sluit het onderwijs onvoldoende aan op de digitale wereld en de eisen die bedrijven in die branche aan hun personeel stellen. Om die reden heeft zijn organisatie een pact gesloten met het onderwijs en het bedrijfsleven en introduceert het de e-Academy, die ervoor moet zorgen dat de „essentiële vaardigheden” voor de Nederlandse kenniseconomie worden gewaarborgd.

Het is niet zo dat iedereen ineens moet leren programmeren, legt Jongen uit. „In deze branche werken kleine teams met mensen uit verschillende disciplines vaak samen. Dat vergt dat je specialist op jouw terrein bent – bijvoorbeeld inkoop of marketing – maar óók snapt hoe e-business werkt en wat een data-analist of softwareontwikkelaar doet. Anders kun je moeilijk met ze samenwerken – en al helemaal niet in het razende tempo dat in deze sector normaal is.”

De e-Academy is geen opleidingsinstituut; het werkt met bestaande opleidingen op bestaande hogescholen. Bedrijven in de e-commerce hebben vastgesteld over welke kennis en vaardigheden hun personeel moet beschikken. Bestaande scholen hebben hier hun lesprogramma’s op aangepast. Hiervoor krijgen zij een certificaat. Vandaag heeft Thuiswinkel.org, dat naar eigen zeggen „al een paar ton” heeft uitgegeven aan e-Academy, de certificaten uitgereikt aan de eerste vijf hogescholen die meedoen. Dat zijn Hogeschool Windesheim, Saxion Hogescholen, Avans, Tio en de Hogeschool van Amsterdam.

    • Barbara Rijlaarsdam