Topman Volkswagen stapt op na dieselschandaal

Topman Martin Winterkorn van autoconcern Volkswagen stapt op. In een verklaring laat hij weten zijn verantwoordelijkheid te nemen voor het schandaal rond manipulatieve software in dieselauto’s.

Vertrekkend bestuursvoorzitter Martin Winterkorn van Volkswagen. Foto: Reuters / Michaela Rehle

Topman Martin Winterkorn van autoconcern Volkswagen stapt op. Dat meldt Volkswagen op zijn website.

In de verklaring schrijft Winterkorn geschrokken te zijn van de misstanden die de afgelopen dagen aan het licht kwamen. Hij noemt het ‘schokkend’ dat manipulatie op deze schaal mogelijk was bij een bedrijf als Volkswagen.

“Volkswagen heeft een nieuwe start nodig - ook als het gaat om personeel. Ik maak hierbij de weg vrij voor deze start door mijn ontslag aan te bieden.”

Positie Winterkorn onhoudbaar

De druk op Winterkorn nam de afgelopen dagen toe, nadat bekend werd dat Volkswagen sjoemelde met software in dieselauto’s die in de Verenigde Staten werden verkocht.

Door het schandaal klapte de beurskoers van Volkswagen de afgelopen dagen ineen. Het aandeel daalde zo’n dertig procent in waarde sinds het schandaal aan het licht kwam.

Bij een bijeenkomst van de Raad van Commissarissen zou Winterkorn gisteren al het vertrouwen zijn kwijtgeraakt van een aantal grote aandeelhouders.

Volkswagen beweert dat Winterkorn niets zou hebben geweten van de manipulatie van emissietesten. Voor zijn positie had dit volgens correspondent Frank Vermeulen weinig uitgemaakt.

“Er zijn nog steeds mensen die beweren dat Winterkorn ervan af wist, als dat klopt had hij natuurlijk een probleem gehad. Maar er niet vanaf weten is eigenlijk net zo erg; hij is als bestuursvoorzitter nou eenmaal verantwoordelijk.”

Twitter avatar frankgvermeulen NRC Bureau Berlijn VW: #Winterkorn wist niets van #dieselgate, hij stapt vrijwillig op, en VW doet aangifte tegen degene(n) die de #emissiefraude pleegden.

‘Opschoning Volkswagen moet snel plaatsvinden’

Het opstappen van Winterkorn wordt in Duitsland positief ontvangen. De Duitse vice-kanselier Sigmar Gabriel noemt het van groot belang dat het bedrijf snel wordt opgeschoond. Daarbij moet Volkswagen zelf volgens Gabriel een grote rol spelen, naast de Amerikaanse autoriteiten en aanklagers.

“We moeten voorkomen dat de indruk ontstaat dat dit een probleem is van de hele auto-industrie, of dat men de integriteit van Volkswagen als geheel in twijfel trekt. De 600.000 medewerkers van Volkswagen kunnen het ook niet helpen dat een aantal individuen deze criminele activiteiten heeft uitgevoerd.”

Ook de voorzitter van de Duitse auto-industriebond VDA benadrukte dat het schandaal met Volkswagen niet uit zijn verband moet worden gerukt. Matthias Wissman stelde dat het schandaal niet moet worden gekoppeld aan het gebruik van diesel of de reputatie van de Duitse auto-industrie.

Software kon emissietesten manipuleren

Vorige week vrijdag maakte de Amerikaanse milieuwaakhond EPA bekend dat het had ontdekt dat Volkswagen op grote schaal knoeide met software in dieselauto’s. De software zou kunnen waarnemen wanneer er een emissietest werd uitgevoerd, om dan op een schoner programma over te schakelen waardoor het leek alsof de auto’s zuiniger waren.

De wagenbouwer gaf gisterochtend toe dat zo’n 11 miljoen auto’s wereldwijd zijn uitgerust met software waarmee emissietesten kunnen worden gemanipuleerd. Om eventuele boetes te kunnen betalen heeft de autofabrikant al 6,5 miljard euro opzij gelegd.

    • Sjoerd Klumpenaar