Staat er al een rij voor de kassa?

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: alles in je winkel opmeten.

Bedrijf: Monolith

Oprichter: Martin Birac (30)

Medewerkers: 10

Een webshop heeft sowieso één groot voordeel dat een fysieke winkel niet heeft: inzicht in hoe de klant zich gedraagt. Welke linkjes drukken ze op? Wanneer haken ze af? Wat vinden ze wel of niet interessant? De start-up Monolith wil die info ook beschikbaar maken voor fysieke winkels.

Hoe doen ze dat?

Ze gebruiken camera’s of de beveiligingspoortjes bij de ingang om allerlei data te meten, en dat combineren ze met de verkoopcijfers om tot inzichten te komen. Dus meten ze op welke tijdstippen het druk is in de winkel, en of die drukte dan ook echt leidt tot meer verkopen.

Mag dat zomaar?

Nou, ja. Je mag als winkel gewoon meten hoeveel mensen er naar binnen lopen en weer uitgaan, of waar de rijen staan. Dat kun je met camerabeelden vastleggen.

Wat kan een winkel hiermee?

Als je die gegevens combineert met de verkoopcijfers van de kassa, kun je je winkel optimaliseren. Winkels krijgen per e-mail de resultaten toegestuurd. Dan zien ze niet alleen grafieken met ruwe data, maar juist dat waar ze actie op moeten ondernemen, zoals: zet meer personeel in tijdens de lunch.

Wie zijn hun klanten?

Onder andere Scotch & Soda, Timberland en Marlies Dekkers.

Wat is het verdienmodel?

Ze verkopen de software aan de winkels. Bijvoorbeeld voor het nagaan hoelang mensen in je winkel blijven, ook wel ‘dwell time’ genoemd, betaal je als winkel per dag een paar euro.

Doen alle winkels dit?

Volgens de oprichter van de startup heeft wereldwijd 67 procent van de winkels een methode waarmee ze kunnen tracken. Of ze dat ook echt doen, is een tweede.

    • Charlotte van ’t Wout