Schandaal raakt niet alleen Duitsland

Duitsland vreest dat de crisis bij Volkswagen gevolgen heeft voor de hele economie. Merkel wil alle feiten op tafel.

De Duitse autofabrikant Volkswagen zakt steeds dieper weg in een wereldwijde crisis, die inmiddels ook schokgolven door de rest van de Duitse economie zendt. Bondskanselier Angela Merkel riep het bedrijf gisteren dringend op om volledige opening van zaken te geven. De positie van topman Martin Winterkorn wankelt: vandaag besluit, volgens zakenkrant Handelsblatt, het presidium van de raad van commissarissen over eventuele verlenging van zijn aanstelling met twee jaar. Vanochtend boog de commissie voor Verkeer in de Bondsdag zich over het schandaal, waarvan velen vrezen dat het schadelijk is voor Duitsland als leverancier van kwaliteitsproducten. Als het keurmerk ‘Made in Germany’ schade oploopt, komt de hele exportsector in gevaar, en, zo wordt gevreesd, treft de fraudezaak ook de werkgelegenheid in Duitsland.

Vrijdag werd bekend dat ’s werelds grootste autobouwer in de VS was betrapt op grootscheeps gesjoemel met uitstoottests van dieselauto’s. De Amerikaanse klanten die ‘Clean Diesel’ was beloofd, blijken rond te rijden in auto’s die veertig keer meer schadelijke stoffen uitstoten dan is toegestaan. Gisteren maakte het concern bekend dat wereldwijd nog eens elf miljoen dieselauto’s van Volkswagen zijn voorzien van programmatuur waarmee milieuautoriteiten om de tuin worden geleid. Ter vergelijking: op jaarbasis verkoopt Volkswagen tien miljoen auto’s.

Volkswagen zet 6,5 miljard opzij

Het bedrijf kwam gisteren met een winstwaarschuwing, want Volkswagen heeft 6,5 miljard euro opzij moeten zetten om de financiële klappen op te vangen van de te verwachten torenhoge boetes. Analisten vragen zich af of dit bedrag genoeg zal zijn, de boetes zouden kunnen oplopen tot bedrag van 16 miljard euro. Ook grootaandeelhouder Porsche AG kwam met een winstwaarschuwing.

Als gevolg van het slechte nieuws kelderde het VW-aandeel de afgelopen dagen met 40 procent. Binnen 48 uur ging 27 miljard euro beurswaarde in rook op. Vanochtend ging die koersval door met een minus van 8 procent.

VW-chef Martin Winterkorn zag zich genoodzaakt in een videoboodschap diep door het stof te gaan en te benadrukken dat hij niet van plan is af te treden. Dat was nadat Merkel had gezegd dat „het er nu om gaat dat Volkswagen transparant alle feiten op tafel legt”. En nadat de Tagesspiegel meldde dat de Volkswagen-baas wordt vervangen door de chef van Porsche, Matthias Müller.

Intussen willen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk dat de Europese Commissie de praktijken onderzoekt. De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt (CSU), heeft een speciale onderzoekscommissie ingesteld, die deze week afreist naar de hoofdvestiging van Volkswagen in Wolfsburg.

Vanochtend kwam die commissie in een vreemd daglicht te staan door een bericht in Die Welt. De krant meldt dat het ministerie van Verkeer al eerder op de hoogte was van de frauduleuze techniek die nu is ontdekt in de VS. Uit het antwoord in juli op vragen van de Groenen blijkt dat Dobrindt daarover in gesprek is met de Europese Commissie. Maar dat hij er niets tegen heeft gedaan. Volgens Bondsdaglid Oliver Kischer (Groenen) is het „een grof schandaal dat de minister nu poseert als de reddende engel voor de automobilist”.

    • Frank Vermeulen