Ja hoor, ze filmen wéér in mijn wijk

Bewoners van Brooklyn, New York, klagen over alle film- en tv-opnamen in hun buurt. De gemeente wil de filmers niet kwijt.

De set van de serie The Knick. Foto Cinemax/Mary Cybulski

Soms zijn het de mensen met dikke winterjassen in hartje zomer die het eerst opvallen. Soms de crewleden met walkietalkies die je bruusk tegenhouden als je de straat wil oversteken („Wacht, en níet richting de camera kijken als je voorbij loopt!”). Een heel enkele keer is het het verwarrende besef dat de hoofdpersoon van je favoriete advocatenseries op een bankje in het park achter je huis zit, gekapt haar, mantelpakje en al. Maar meestal zijn het de tientallen witte vrachtwagens die verraden dat er wéér een serie of film in de buurt wordt opgenomen.

Wie in Brooklyn woont, wandelt geregeld een filmset op. Iedere dag wordt wel ergens gefilmd in dit stadsdeel van New York. Dankzij de door oud-burgemeester Bloomberg ingevoerde belastingvoordelen en -kortingen (bedrijven die filmen in de stad kunnen tot wel 30 procent van de kosten terugkrijgen) kiezen film- en tv-producties steeds vaker voor een van de vijf stadsdelen van New York. En Brooklyn is dankzij haar veiligheid en diversiteit uiterst populair: je vindt er zowel het authentieke als het hedendaagse New York.

Brooklyn is ook Chicago

Van de vijfenveertig series die het vorige tv-seizoen in de stad zijn opgenomen, werden er vijftien gefilmd in studio’s in Brooklyn. In 2003 was dat er één. Daarnaast deden de straten, industrieterreinen en metrostations van het stadsdeel dienst als locatie voor zeker twintig series. Het gaat niet alleen om shows die zich afspelen in New York zoals Daredevil, Unbreakable Kimmy Schmidt en Girls. Brooklyn werd ook omgetoverd tot Batmans fictieve Gotham City uit de serie Gotham (36 locatieshoots van seizoen 1 waren in Brooklyn, 44 in Manhattan). En een serie als The Good Wife, gesitueerd in Chicago, gebruikt de straten van de wijk Greenpoint in Brooklyn regelmatig als stand-in voor de Windy City.

Lading zand in de goot

Rolf Carle woont al meer dan twintig jaar in Greenpoint, een eenvoudige arbeiderswijk met veel Poolse inwoners en prachtig uitzicht op de skyline van Manhattan. Onlangs werd zijn straat, een van Greenpoints charmantste en authentiekste straatjes en daarom populair bij locatiescouts, gebruikt voor opnames van de serie The Knick. Omdat de serie met Clive Owen rond 1900 speelt, werd het asfalt bedolven onder een lading zand. Toen de crew klaar was en ging opruimen, kregen ze niet al het zand weg. „De restanten werden met een hogedrukspuit in onze toch al snel verstopte regenwaterafvoer gedumpt”, vertelt Carle.

De inwoners van New York doen geregeld hun beklag bij de gemeente over misstanden op filmsets die in de buurt opduiken, zoals valse vergunningen of afval dat crews achterlaten. Klachten waar de gemeente volgens Carle niet naar luistert. Hij is er van overtuigd dat New York de klachten negeert, bang dat de filmindustrie met hun miljarden aan inkomsten de stad verlaat. Een woordvoerder van de gemeente ontkent dat: „Onze medewerkers reageren direct op mails, brieven en telefoontjes zodat zaken spoedig kunnen worden opgelost”, stelt de woordvoerder in een e-mail. Carle: „Maar mijn telefoontjes nemen ze niet meer aan.”

De cijfers waarmee de gemeente graag pronkt, zijn de 130.000 New Yorkers die jaarlijks werkzaam zijn in de tv- en filmindustrie, van producenten tot geluidstechnici en grimeurs, en de miljoenen die de sector in de lokale cateringbedrijven, winkels en stomerijen pompt.

De buurt waar dagenlang wordt gefilmd merkt daar echter meestal weinig van. De lunch wordt besteld bij de cateraar waar de producent altijd mee werkt en niet bij de buurtdiner. En de witte vrachtwagens blokkeren de winkels voor buurtbewoners die er wél geld uit willen geven.

‘Stilte op de set’

Uit frustratie met de gemeente en de filmindustrie begon Carle de Facebookpagina ‘Film Complaint 11222’. Daarop blijkt dat hij niet alleen is. Bewoners delen er hun ongenoegen; ze plaatsen foto’s van trucks die bomen beschadigen en filmcrews die eisen dat geparkeerde auto’s worden verplaatst. Carle: „Voor de crews is het geen buurt, maar een werkplek. Ze hebben een miljoenencontract en worden geacht binnen korte tijd iets te creëren. Eén beschadigde boom is in dat grotere geheel niet belangrijk.”

Het idee dat je eigen straat een filmset wordt, heeft iets opwindends, romantisch zelfs. En dat is het ook, de eerste paar keer. Maar wanneer je voor de zoveelste keer rondjes rijdt op zoek naar een parkeerplek of wakker ligt van de felle lampen omdat er nachtopnames zijn, is het minder charmant. „Vooral het gepiep van de achteruitrijdende vrachtwagens is ’s nachts vervelend”, zegt Carle. „Als ze dan uiteindelijk beginnen met filmen, hoor je de hele tijd ‘quiet on set’ door een megafoon. Terwijl jij alleen maar hoopt op stilte in je buurt.”

    • Anke Meijer