Gezocht: Sweetspot voor ABN Amro

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Op bezoek bij TSO Munt Square van ABN Amro
Wie:  Van ABN Amro Jasper Verbeek, innovation manager en
Menno van Leeuwen, teamleider innovatie.

Bijna elke dag wordt er wel ergens een startup in Nederland opgericht. De oprichters scholen samen in hippe panden op A-locaties, netwerken en pitchen erop los, organiseren inspirerend bedoelde avondjes, bedenken gekke acties om hun gekke producten onder de aandacht te brengen en beginnen gewoon weer wat nieuws als het allemaal mislukt. Ze zijn, kortom, een nieuw slag gemotiveerde ondernemers die onconventioneel te werk gaan: snel, met weinig geld en veel lef. Heel anders dan hoe banken zaken doen – zoveel is duidelijk.

Bovenop het nieuwe Uber

Toch beginnen de banken in te zien dat ze moeten inspelen op de trend. Er valt namelijk veel van de dynamische bedrijfjes te leren. En hoewel de meeste startups na een jaar alweer stoppen kan het ook ineens zo zijn dat er een nieuwe Airbnb of Uber opstaat. Daar wil je als bank dan bovenop zitten.

En dus zoeken de banken verwoed naar manieren startups aan zich te binden. Zo investeerde de Rabobank in startup-steuner UtrechtInk en startte ING de ‘ING Innovation Studio‘ om startups te helpen. ABN Amro kon natuurlijk niet achterblijven. Dit jaar zijn ze een samenwerking aangegaan met Start-Up Orgy in Amsterdam. Een oud kantoorpand van ABN Amro vlakbij de Munt, werd totaal gestript en startup-proof ingericht: betonnen vloer, industriële lampjes, een grote tafel van knoestig hout en natuurlijk een duur koffieapparaat.

Sweetspot

Vorige week werd de boel officieel geopend door Neelie Kroes en Gerrit Zalm, en nu delen de bankiers een bureau met een stuk of tien startups. “Het is wel even wennen”, geeft Jasper Verbeek, innovation manager van de bank, toe. “Je moet elkaar de ruimte geven en niet alles is zo tot in de puntjes geregeld als bij de bank.” Maar door zo nauw met de startups in contact te staan komen ze er wel achter wat precies hun wensen en behoeften zijn. “En dan kunnen we bij de bank een betere dienst aan startups leveren”, legt Menno van Leeuwen, teamleider innovatie, uit.

Aan de andere kant hebben startups er ook baat bij zich een beetje met een bank in te laten. Soms fungeert de bank als een ‘launching customer’ – dat wil zeggen dat ze zelf klant worden bij de startup waardoor die snel verder kan groeien. Ook heeft de bank vaak een groot netwerk van potentiele investeerders. “We hebben genoeg grote klanten die geïnteresseerd zijn in startups”, zegt Van Leeuwen. Zo ontstaat er een win-win situatie. “Een echte sweetspot”, zegt Van Leeuwen. Kijk aan, hij is het startupjargon in elk geval al machtig.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken