Dit schandaal raakt niet alleen Duitsland

vreest dat de crisis bij Volkswagen gevolgen heeft voor de hele Duitse economie. Naast de beurskoers van Volkswagen daalden die van Daimler AG en BMW ook flink.

De Duitse autofabrikant Volkswagen zakt steeds dieper weg in een wereldwijde crisis, die inmiddels ook schokgolven door de rest van de Duitse economie zendt.

Vrijdag werd bekend dat ’s werelds grootste autobouwer in de VS was betrapt op grootscheeps gesjoemel met uitstoottests van dieselauto’s. De Amerikaanse klanten die ‘Clean Diesel’ was beloofd, blijken rond te rijden in auto’s die veertig keer meer schadelijke stoffen uitstoten dan is toegestaan. Gisteren maakte het concern bekend dat wereldwijd nog eens elf miljoen dieselauto’s van Volkswagen zijn voorzien van programmatuur waarmee milieuautoriteiten om de tuin worden geleid. Ter vergelijking: op jaarbasis verkoopt Volkswagen tien miljoen auto’s.

Het bedrijf kwam met een winstwaarschuwing, want Volkswagen heeft 6,5 miljard euro opzij moeten zetten om de financiële klappen op te vangen van de te verwachten torenhoge boetes. Analisten vragen zich af of dit bedrag genoeg zal zijn, de boetes zouden 16 miljard euro kunnen bedragen.

Als gevolg van het slechte nieuws kelderde het VW-aandeel gisteren voor de tweede dag op rij met 18 procent. Binnen 48 uur ging 25 miljard euro beurswaarde in rook op.

VW-chef Martin Winterkorn zag zich genoodzaakt in een videoboodschap diep door het stof te gaan en te benadrukken dat hij niet van plan is af te treden. Dat was nadat bondskanselier Angela Merkel had gezegd dat „het er nu om gaat dat Volkswagen transparant alle feiten op tafel legt”. En nadat de Tagesspiegel meldde dat de Volkswagen-baas wordt vervangen door de chef van Porsche, Matthias Müller. Vrijdag spreekt de raad van commissarissen over verlenging van het contract van de 68-jarige directievoorzitter.

Speciale onderzoekscommissie

Het emissietestschandaal is nu ook aangekomen in Europa. De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt (CSU), heeft een speciale onderzoekscommissie ingesteld, die deze week afreist naar de hoofdvestiging van Volkswagen in Wolfsburg.

Ondertussen willen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk dat er op Europese schaal onderzoek wordt ingesteld naar de praktijken van Volkswagen.

Het bedrog van Volkswagen schaadt ook andere automerken als Mercedes-Benz, van automaker Daimler AG, BMW en zelfs het Franse Peugeot, die alle drie hun koersen met 5 procent of meer zagen krimpen. Uiteindelijk kan de crisis bij Volkswagen gevolgen hebben voor de hele Duitse economie, zegt econoom Marcel Fratzscher tegen Bild. „De boetes die Volkswagen boven het hoofd hangen zijn maar hun kleinste probleem. Banen bij VW en bij toeleveranciers kunnen in gevaar komen.”

De econoom denkt dat Volkswagen „dat altijd diende als uithangbord voor producten Made in Germany” de hele Duitse export heeft beschadigd.