Deutschland über alles? Voor de handel wel

Foto ANP

Ze houden van een grondige voorbereiding, een strikte scheiding tussen werk en privé en hiërarchie binnen organisaties. Oh, en wees stipt op tijd voor meetings. Zomaar een greep uit tips van het ING Economisch Bureau in een rapport (2013) over de kansen van Nederlandse ondernemers in Duitsland. Daar is namelijk nog ”een wereld te winnen”, volgens het bureau.

Dat is eveneens de reden voor Duits-Nederlandse Handelskamer vandaag uit te roepen tot Duitslanddag. Én voor NRC Q om in de cijfers te duiken. Daarom: onze handel met Duitsland in vijf grafieken en een lijstje.

1. De Duitse economie

Het is een bijnaam die maar blijft terugkomen: Duitsland als ‘motor van Europa’. Met een omvang van 2666 miljard euro is het in ieder geval veruit de grootste economie van alle EU-lidstaten. Een die, waar anderen nog krimp vertonen, al vier kwartalen op rij groeit. Ook op de lange termijn laat Duitsland groeicijfers boven de nul zien.

2. Import en export

161 miljard euro. Zo groot was vorig jaar het volume van de handel tussen Nederland en Duitsland, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. Van de 432,5 miljard euro aan goederen die we in 2014 exporteerden, is volgens het CBS een kwart (104 miljard) naar Duitsland gegaan. Dat is inclusief wederuitvoer: producten die eerst zijn geïmporteerd.

3. Regio’s

Daarmee is Duitsland veruit onze belangrijkste afzetmarkt. Al betreft dat met name bepaalde regio’s: bijna de helft van alle goederen die naar Duitsland worden geëxporteerd, komt in Noordrijn-Westfalen terecht waar veel machinebouw en elektrotechnische bedrijven zitten.

duitsland-map-defv2

Maar het zuiden biedt ook kansen, zo stelt ING in een onlangs verschenen rapport. “Veel van de Duitse export vindt nu plaats via Hamburg en Bremen, maar dat zou ook via de Rotterdamse haven kunnen lopen”, zegt Raoul Leering, Hoofd Internationaal Handelsonderzoek bij ING. De Rotterdamse haven zet daarvoor nu zelf spoorlijnen naar Zuid-Duitsland op.

4. Sectoren

Wat Nederlandse ondernemers zoal naar onze oosterburen exporteren? Veel groente en fruit. Maar ook printers en onderdelen voor Duitse autofabrikanten. Met name daar valt nog winst te behalen, volgens ING. De titel van hun eerdergenoemde rapport: Toeleveren aan de Duitse maakeconomie.

5. Onze échte export

Duitsland mag dan onze belangrijkste afzetmarkt zijn, dat belang neemt wel af wanneer verder wordt gekeken dan alleen de omzetcijfers, blijkt uit dit vorig jaar geschreven ING-rapport.

Zo komen sommige producten die wij exporteren bijna geheel uit het buitenland en is de toegevoegde waarde (verschil tussen importkosten en exportwaarde)  soms beperkt. Ook Nederlandse exportpartners zijn vaak tussenstations en niet de eindbestemming. Wanneer de exportwaarde hiervoor wordt gecorrigeerd, halveert het Duitse aandeel.

*Op basis van meest recente cijfers, 2012

“Duitsland blijft een bijzonder belangrijk handelsland”, zegt Leering van ING.

“De afstand tot de top drie is nog aanzienlijk, maar China zal op termijn wel aan de poort rommelen.”

Hoe toegankelijk is Duitsland eigenlijk als handelsland?

Best, als we naar het laatste rapport Doing Business van de World Bank Group kijken. Deze jaarlijkse ranglijst laat zien hoe gemakkelijk het is zaken te doen met bedrijven in een bepaald land. Met “gemakkelijk” bedoelt de World Bank Group: zonder al te veel regeltechnische belemmeringen, maar wel met heldere regels die zijn opgesteld vanuit de overheid.

Van de 189 landen die zijn meegenomen in de ranglijst, eindigt Duitsland op nummer 14.

Top 15 meest toegankelijke handelslanden

Positie Land Werelddeel
1. Singapore Azië
2. Nieuw-Zeeland Oceanië
3. Hong Kong Azië
4. Denemarken Europa
5. Zuid-Korea Azië
6. Noorwegen Europa
7. Verenigde Staten Noord-Amerika
8. Verenigd Koninkrijk Europa
9. Finland Europa
10. Australië Oceanië
11. Zweden Europa
12. IJsland Europa
13. Ierland Europa
14. Duitsland Europa
15. Georgië Azië
    • Eva Oude Elferink
    • Yordi Dam