Praat Nederlands met me: te weinig taalcoaches

Illustratie Angel Boligan

Er zijn talrijke burgerinitiatieven om vluchtelingen tijdens de eerste opvang te helpen. Hartverwarmende acties die alle lof verdienen. Maar laten we de periode daarna niet vergeten; de periode waarin de vluchteling de taal moet leren. Vrijwilligers – zogenaamde ‘taalcoaches’ – die wekelijks Nederlands spreken met anderstaligen, zijn nu hard nodig.

Ik ben docent ‘Nederlands als tweede taal’ (NT2) en geef les aan (vooral Syrische) vluchtelingen. Met enorme inzet leren zij Nederlands. Hun doorzettingsvermogen en positieve houding: ik heb er diep respect voor.

Goede lessen van NT2-professionals vormen de basis, maar veel spreken in de dagelijkse praktijk is minstens zo belangrijk bij het leren van een taal. Mijn cursisten proberen het wel, in de winkel of in de trein. Ze zijn echter vaak teleurgesteld als ze merken hoe snel Nederlanders, vaak goedbedoeld, switchen naar het Engels tijdens zo’n gesprekje. Als we wat langzamer praten en onze zinnen wat korter maken, is switchen naar het Engels vaak helemaal niet nodig. Praat Nederlands met me.

Daarnaast zijn taalcoaches onmisbaar: samen een uurtje per week praten over alledaagse dingen. Helaas is er in bijna overal een tekort aan taalcoaches. Wat lange wachtlijsten tot gevolg heeft.

Een vluchteling wil niets liever dan zo snel mogelijk de taal leren omdat hij dan pas echt mee kan doen. Hij wil werken, misschien studeren, maar hij heeft daarbij eerst de taal nodig.

Een vluchteling helpen? Spreek Nederlands. Word taalcoach. www.hetbegintmettaal.nl is een goed startpunt.

NT2-docent bij Lest Best, Utrecht

Steve Jobsscholen zijn de oplossing

Het lijkt me een uitstekende zaak om voor de nieuwe stroom vluchtelingen onmiddellijk Steve Jobs-scholen op te zetten. Zo wordt de vertraging die anders ontstaat op het normale onderwijs vermeden en kunnen de nieuwe bewoners razendsnel de nieuwe taal gaan leren.

De mensen kunnen dan thuis en in gemeenschappen de taal en gewoonten van Nederland zeer snel leren kennen en hebben niet de problemen die nu zullen ontstaan omdat er te weinig leerkrachten zijn die in de taal van de vluchtelingen een Nederlands bedreven zijn.

Het is maar een idee.

Lodewijk Paardenkooper