‘Aandeelhouders Volkswagen verliezen vertrouwen in topman Winterkorn’

Volkswagen-topman Martin Winterkorn (rechts op de foto) zou volgens ingewijden bij het autoconcern vervangen worden door Porsche-baas Matthias Mueller (links op de foto) REUTERS/ Fabian Bimmer

De bestuursvoorzitter van Volkswagen, Martin Winterkorn staat steeds verder onder druk. Tijdens een speciaal ingelaste vergadering van de Raad van Commissarissen zou hij het vertrouwen hebben verloren van de grote aandeelhouders van het concern. Dit vanwege de dieselfraude waarin het bedrijf verwikkeld is.

De wagenbouwer erkende vanochtend dat zo’n 11 miljoen auto’s wereldwijd zijn uitgerust met software waarmee emissietesten kunnen worden gemanipuleerd. Om eventuele boetes te kunnen betalen heeft de autofabrikant al 6,5 miljard euro opzij gelegd. Met het gereserveerde geld moeten de kosten gedekt worden om “de noodzakelijke servicemaatregelen te treffen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klant terug te winnen.”

‘Winterkorn wordt vervangen door baas van Porsche’

Op de luchthaven van de middelgrote stad Braunschweig kwam vanavond de Raad van Commissarissen van Volkswagen bijeen om te praten over de toekomst van bestuursvoorzitter Martin Winterkorn, zo meldt de Hannoversche Allgemeine Zeitung. Leden van de RVC melden aan deze Duitse krant dat grote aandeelhouders van Volkswagen niet langer vertrouwen hebben in de topman.

Eerder vandaag meldde de Duitse krant Tagesspiegel dat Winterkorn tijdens de bijeenkomst van de raad van toezicht van aanstaande vrijdag wordt vervangen. Porsche-baas Matthias Mueller zou de nieuwe ceo van het geplaagde automerk moeten worden. Volkswagen noemt de berichtgeving in een reactie aan persbureau Reuters ‘onzin’.

Topman Winterkorn ging gisteren door het stof voor het dieselschandaal.

“We hebben een verschil geconstateerd tussen de rollerbankresultaten en werkelijke uitstoot van dit type motor. Volkswagen voert momenteel technisch onderhoud uit om deze afwijkingen te verhelpen.”

Manipulatie emissietesten

Volkswagen ligt onder vuur nadat de Amerikaanse milieuwaakhond EPA vrijdag meldde dat dieselmodellen van de autofabrikant die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht in de Verenigde Staten een technisch handigheidje bevatten waarmee emissietesten kunnen worden gemanipuleerd. Daardoor zou de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen van de auto’s veertig keer hoger uitvallen dan bij testen op de rollerbank gemeten wordt. Volkswagen hangt nu een boete van 18 miljard dollar (bijna 16 miljard euro) boven het hoofd. De fraude zou plaats hebben gevonden met motoren van het type EA 189.

Gisteren bood Michael Horn, de directeur van Volkswagen Amerika, bij de presentatie van een nieuw Passat-model in New York zijn excuses aan voor de fraude.

“Wij zijn oneerlijk geweest tegenover milieudienst EPA, de Californische autoriteiten en iedereen hier. We hebben het verprutst.”

De Duitse Bondskanselier Angela Merkel zei dinsdag in een reactie dat ze wil onderzoeken of Volkswagen zich aan Europese regels heeft gehouden bij de productie van de dieselmodellen. Daarom zullen onderzoekers nog deze week afreizen naar Wolfsburg, de thuisstad van de autofabrikant, om de fraude in kaart te brengen.

“Gezien de huidige situatie moet Volkswagen volledige openheid geven over de gang van zaken. De onderste steen moet boven komen.”

Zuid-Korea onderzoekt vier dieselmodellen

Het nieuws over de voorziening van 6,5 miljard euro volgt nadat dinsdag Park Pan-kyu, een onder-directeur op het Zuid-Koreaanse Ministerie van Milieu, tegenover persbureau AP verklaarde dat het land ook vier dieselmodellen van Volkswagen en dochterbedrijf Audi gaat onderzoeken op de aanwezigheid van manipulatiesoftware. Ook in andere landen neemt de roep om hertesten toe.

Net als in de VS gaat het ook in Zuid-Korea om de modellen Golf, Jetta, Beetle en Audi A3, waarvan er in 2014 en 2015 ongeveer 6.000 werden verkocht in het Aziatische land. Als het gesjoemel met de software ook in die voertuigen wordt aangetroffen kan dat leiden tot een boete van 4 miljard Zuid-Koreaanse won ( zo’n 3 miljoen euro). Uitsluitsel hierover wordt eind november verwacht.

Roep om onderzoek in Europa en Australië

De Franse Minister van Financiën Michel Sapin riep dinsdag al op tot een Europees onderzoek naar de manipulatie bij Volkswagen. De Britse Minister van Transport Patrick McLough sloot zich hier dinsdag bij aan.

“Het is van het grootste belang dat het publiek vertrouwen heeft in de emissietesten voor voertuigen en ik roep de Europese Commissie dan ook op deze zaak te bekijken met hoge urgentie.”

Een woordvoerder van de Europese Commissie heeft inmiddels aan persbureau ANP laten weten dat de lidstaten gaan overleggen over eventuele stappen tegen het Europese autoconcern.

“Ik heb zeer constructieve gesprekken gevoerd met Winterkorn. Volkswagen heeft daarbij zijn volledige medewerking toegezegd voor alle extra tests met de voertuigen.”

Ook de Australische autoriteiten hebben de automaker gevraagd om opheldering over emissiesoftware in de in het land geproduceerde modellen.

Koers aandeel Volkswagen verder omlaag

Het aandeel Volkswagen heeft dinsdag op de beurs in Frankfurt opnieuw een ferme tik gekregen. Rond half twee stond de koers van het aandeel 20 procent in de min. Na bekendmaking van het nieuws over de noodvoorziening van 6,5 miljard euro noteerde Volkswagen rond het middaguur zelfs 101,60 euro per aandeel, de laagste stand voor het aandeel in vier jaar tijd. Maandag verloor het aandeel ook al 20 procent van zijn waarde (zo’n 15 miljard euro).