Murdoch zoekt kansen in China

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Op de Weibo-pagina van telefoonmerk Xiaomi staan foto’s van mediamagnaat Rupert Murdoch, op bezoek op het hoofdkwartier in Beijing. Murdoch probeert er een aantal producten uit, zoals een Mi-telefoon, een Mi-televisie en de Mi Band. China Daily concludeert dat Murdoch onderzoekt of zijn News Corp kan samenwerken met Xiaomi.

Murdoch zoekt mogelijk manieren om de informatie van zijn publicaties, waaronder The Wall Street Journal en The Times, te verspreiden in China. Dat zou geen slecht idee zijn, denkt Neil Shah, onderzoeksdirecteur bij marktonderzoeksbedrijf Counterpoint:

“Het plan van News Corp om samen te werken met China’s nummer één smartphonemerk is een goede zet voor beide bedrijven. Samen kunnen ze munt slaan uit de distributie van content via Xiaomi’s netwerk.”

Dat Murdoch op zoek is naar Chinese partners bleek in januari al. Toen zette een directeur van de Chinese online video-bedrijf LeTV een foto van zichzelf met Murdoch op zijn Weibo-pagina. Eerder deed de directeur van Linkedin in China hetzelfde. Murdoch heeft het naar zijn zin in China: hij maakte zelfs een eigen Weibo-pagina aan.

Areva vraagt om Mitsubishi’s hulp

Het gaat al een tijdje niet goed met de Franse nucleaire gigant Areva. Daarom hebben Areva en het Franse energiebedrijf EDF Mitsubishi gevraagd om een minderheidsaandeel te nemen in Areva, meldt de Nikkei Asian Review. Het gaat om een specifieke tak van Mitsubishi: Mitsubishi Heavy.

Zowel Areva als EDF zijn in handen van de Franse staat. EDF heeft tenminste 51 procent van de aandelen in Areva, en Areva zelf houdt niet meer dan 25 procent. Voor het overige deel wordt een koper gezocht. De verwachting van Nikkei Asian Review is dat Mitsubishi voorzichtig zal zijn, gezien Areva’s slechte bedrijfsresultaten.

Mitsubishi is waarschijnlijk niet de enige kandidaat voor de overname van aandelen. De verwachting is dat EDF ook Chinese nucleaire bedrijven zal benaderen.

Japanners eten minder rijst

Japanners eten steeds minder rijst, en dat gaat problemen opleveren voor de omvangrijke rijstsector in dat land. Dat schrijft Financial Times in een uitgebreid commentaar. De oorzaak van het probleem is de vergrijzing. Oudere mensen eten nu eenmaal minder. Kreeg de gemiddelde Japanner in 2006 nog 2.670 calorieën binnen, vorig jaar was dat 2.415.

Daar komt nog eens bij dat Japanse rijst een stuk goedkoper is geworden dan de Californische variant. Dat is voor het eerst sinds 1953. Het is het begin van een trend, denken rijstexperts, en het vergt bijstelling van de Japanse visie op de rijstindustrie.