Marketing? Het draait allemaal om emoties


Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een marketingtraining in het Haags Ondernemershuis te Den Haag
Wie: Trainer en voorzitter van het Haags Ondernemershuis Paul Ganzeboom en deelnemers Marcel Chata, Philip van Sneeuwen en Zoraya Martinez

“E-MO-TIE”. Paul Ganzeboom, die vandaag een marketingtraining aan Haagse ondernemers geeft herhaalt het nog maar even nadrukkelijk. “Marketing is inspelen op de emoties van mensen. En op hun, met een duur woord, latente behoeftes.” Ganzeboom kijkt rond of iedereen het begrijpt. “Dat zijn behoeftes waarvan je nog niet wist dat je ze had. Ze worden in reclames vaak geprikkeld met de vraag: ‘Wist je dat…?’”

Wist je dat…

Meteen even een oefeningetje. De aanwezige ondernemers moeten de wist-je-dat-vraag afmaken op een manier die klanten zou trekken. ”Wist je dat… het niet moeilijk is om met Office om te gaan?” probeert Marcel Chata die er over zit te denken workshops in het beruchte Windows programma te geven. Ganzeboom knikt langzaam. “Tja. Ik mis de emotie. Kijk: ‘Wist je dat je niet meer eenzaam hoeft te zijn met Office?’ Dát roept iets op bij de mensen.” ”Ehm. Okee.” Chata schrijft de slogan aarzelend in zijn notitieboekje.

Philip van Sleeuwen heeft al vier jaar een kinderevenementenbureau. “Al wacht ik nog steeds op een investeerder. Ik ben dus eigenlijk nog steeds niet echt begonnen.” Geeft niets, vindt Ganzeboom. Het is altijd goed om over je marketing na te denken. Hij moedigt aan: “Wist je dat…” “… je kind meer dan genoeg beweging krijgt tijdens onze evenementen?” is Van Sleeuwens poging. Ganzeboom heeft een andere suggestie: “Even zomaar uit de losse pols hoor, maar wat denk je van: “Wist je dat er ook suikervrije evenementen bestaan?”

Kom maar op met die emoties.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Een stukje Spanje

Volgende kandidaat. Soraya Martinez runt een kledingwinkel. Ze is al vaker naar een training van Ganzeboom geweest en heeft zich op zijn advies meer op Spaanse producten gericht. “Wist u dat…” Ze aarzelt en bloost. “Wist u dat… je bij mij ook hele lekkere drankjes krijgt tijdens het passen van kleding…?” Ganzeboom knikt. Okee, okee, maar wat vind je hiervan: “Wist je dat er in Den Haag een stukje Spanje bestaat.” Martinez zucht. “God, dat Spanje. Dat zei je de vorige keer ook al. Toen heb ik al die tapas gemaakt, dat heb ik maar ternauwernood overleefd.” Martinez laat haar hoofd op haar armen op tafel rusten.

Het blijft stil. Even weet Ganzeboom het ook niet meer.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken