Amazon-deal: een tasje vol tablets

Marc Hijink bespreekt de laatste ontwikkelingen in tech.

Nooit meer ruzie met een sixpack tablets. Foto Reuters

De drogist lokt je de winkel in met spotgoedkope luiers, de supermarkt doet het met een meter leverworst voor 50 cent. Amazon werpt een tasje met tablets in de strijd. Sinds vorige week verkoopt het techbedrijf een (op het eerste gezicht prima) 7 inch Kindle Tablet voor 49 dollar. Als je een sixpack bestelt – in Handige Draagtas – krijg je er één cadeau. Rekensommetje voor grote gezinnen: dat is achttien Amazon Kindles voor de prijs van één iPad Pro van 799 dollar. Nooit meer ruzie om wie er op de tablet mag.

Vanwaar zo goedkoop? Amazon hoeft geen winst te maken op hardware. Elke tablet, elke e-reader, is een bestelknop voor de uitdijende webwinkel en betaalt zichzelf uiteindelijk terug in online boodschappen, denkt Amazon-baas Jeff Bezos.

Zo concurreert Amazon met de andere grote techbedrijven. Waar Apple de consument raakt met gelikte hardware (het hart) en Google met geavanceerde technologie (het hoofd), mikt Amazon op het meest gevoelige deel van de menselijke psyche: je portemonnee. Die zit vlak naast je gemakzucht, weet Bezos.

Het is moeilijk niet te bezwijken voor Amazons formule, ook al weet je dat het een bedrijf is waar werknemers huilend de tent uitrennen en leveranciers het vel over de oren gehaald wordt.

Zelf werd ik klant van premiumdienst Amazon Prime (99 dollar per jaar). Die bezorgt snel aan huis. Dat is nutteloos in Nederland, aangezien Amazon hier alleen een digitale boekwinkel heeft. In het Prime-pakket zit echter ook een ‘gratis’ muziekdienst en een videodienst die officieus ook in Nederland werken (via unblock-us kun je het Amerikaanse videoaanbod overal ter wereld bekijken).

Amazon produceert zelf, net als Netflix, tv-series en huurde de voormalige Top Gear-presentator Jeremy Clarkson in. Die mocht bij de BBC niemand meer beledigen, bij Amazon nog wel.

Een extraatje van de Prime-videodienst is dat je tv-programma’s niet alleen kunt streamen maar ook tijdelijk kunt downloaden. Om onderweg een serie af te kijken zonder je mobiele datalimiet te overschrijden – dat lukt met Netflix niet.

Het is Amazon menens met televisie. De Fire TV mediaspeler is een goede concurrent voor de nieuwe Apple TV. Nog een mediaspeler in huis hoeft van mij niet, maar ik heb wel een Amazon Echo besteld; een elektronische praatpaal die reageert op spraakcommando’s. Zo kun je met twee woorden het weerbericht opvragen, een liedje in Spotify starten of de lampen in je huis aandoen. In plaats van Hey Siri (Apple), Hey Cortana (Microsoft) of OK Google (Google Now) zeg je Hey Alexa - want zo heet de persoonlijke assistent van Amazon.

Al bestelt Alexa de luiers en de leverworst blindelings bij Amazon, eindelijk is er straks iemand in huis die naar mij luistert. Ook een gevoelig deel van de menselijk psyche.

    • Marc Hijink