Adblockers: een droom voor de webgebruiker...

Steeds meer mensen gebruiken een adblocker: surfen zonder advertenties.

De keuze is voor de meeste mensen niet moeilijk, als ze de voor- en nadelen tegenover elkaar zetten. De voordelen van het installeren van een adblocker: minder storende banners, snellere laadtijden, minder dataverbruik en bescherming van uw privacy. Het nadeel: de site die u bezoekt, loopt geld mis. Maar daar merkt u op korte termijn niets van.

Een adblocker is een app of extensie die voorkomt dat u tijdens het surfen advertenties te zien krijgt. Dat kon al jarenlang op de desktop, maar met het toestaan van adblock-apps op de iPhone en iPad, sinds donderdag, heeft Apple het ook op mobiele apparaten uiterst gemakkelijk gemaakt. Het bedrijf heeft zich zo de woede van uitgevers op de hals gehaald, want die zijn bang inkomsten mis te lopen.

Populaire browsers als Chrome, Firefox, Safari en Internet Explorer geven gebruikers de mogelijkheid extensies te installeren die extra functionaliteit toevoegen. De adblockers zijn een populaire categorie: Adblock (vooral in Chrome en Safari populair) heeft naar eigen zeggen meer dan 40 miljoen gebruikers, Adblock Plus (niet gerelateerd aan Adblock, vooral populair bij Firefox-gebruikers) heeft er zelfs meer dan 50 miljoen.

Ook mobiel populair

Ook op mobiel slaat het aan. Bovenaan de lijst met meest gedownloade betaalde apps in de Nederlandse app-store staat nu Crystal, een app die belooft alle advertenties in Safari te blokkeren, dataverbruik te perken en de batterij te sparen. Op Android was het al een paar maanden mogelijk te surfen met een adblockende browser.

Hoe het werkt? Een advertentie is niet alleen door mensenogen, maar ook door zo’n programmaatje gemakkelijk te onderscheiden van de daadwerkelijke inhoud van een site. De advertentie komt van een andere domeinnaam en gebruikt andere techniek, zoals Flash. Zo worden ze geïdentificeerd en de pas afgesneden voordat ze uw beeldscherm hebben kunnen bereiken.

Dat heeft meerdere effecten. Storende advertenties, die het hele scherm in beslag nemen, moeilijk zijn weg te klikken of uit zichzelf geluid beginnen te maken, krijgen geen kans. Websites laden sneller omdat ze lichter zijn, en op smartphones scheelt dat dataverbruik. Ook niet onbelangrijk: er wordt geen ‘tracker’ geactiveerd die je surfgedrag registreert om je gepersonaliseerde banners voor te kunnen schotelen.

Miljoenen misgelopen

Dat de extensies in rap tempo aan populariteit winnen, is dus niet zo vreemd. Volgens het onderzoek van Adobe en PageFair maakten in januari 2013 54 miljoen mensen er gebruik van, en deze zomer 198 miljoen. Met andere woorden: in 2,5 jaar is het aantal internetters dat bewust elke advertentie in webbrowsers blokkeert meer dan verdrievoudigd. Uitgevers zouden daarmee 22 miljard dollar (ruim 19 miljard euro) mislopen. PageFair stelt dat 14 procent van de Nederlanders advertenties blokkeert.

Daar moet bij opgemerkt worden dat PageFair niet belangeloos is: het Ierse bedrijf wil uitgevers helpen op andere manieren geld te verdienen en heeft er dus baat bij het probleem aan te kaarten. Maar soortgelijke onderzoeken wijzen dezelfde kant op; marktonderzoekbureau GlobalWebIndex concludeerde eerder dit jaar dat ongeveer eenderde van de internetters onder de 35 jaar een adblocker gebruikt.

    • Peter Zantingh