Volkswagen staakt verkoop van omstreden dieselauto’s in VS

Volkswagen brengt tot nader order geen viercilinder dieselmodellen van de merken Volkswagen en Audi meer op de Amerikaanse markt. Het concern wacht de uitkomst af van het onderzoek naar frauduleuze software in de bewuste modellen.

Een rijtje Volkswagens bij de dealer in Chicago. Foto AFP / Scott Olson

Het aandeel Volkswagen is vanmorgen flink in het rood geopend vanwege het Amerikaanse onderzoek naar de mogelijke uitstootfraude bij het bedrijf. In de loop van de handelsdag liep het verlies bovendien nog verder op, zo meldt het Franse persbureau AFP zojuist.

Update 13:42: Volkswagen staakt Amerikaanse verkoop bewuste modellen
Het autoconcern heeft bekendgemaakt dat het tot nader order geen viercilinder dieselmodellen van de merken Volkswagen en Audi meer op de Amerikaanse markt zal brengen. Dat meldt persbureau AFP.

Deze modellen beslaan zo’n 23 procent van de Amerikaanse verkoop voor Volkswagen; tussen januari en augustus dit jaar werden er zo’n 240.000 verkocht. Gisteravond droeg Volkswagen al aan autodealers op om deze types voorlopig niet meer te verkopen.

Aandeel Volkswagen keldert op Duitse beurs

Bij het openen van de beurs in Frankfurt leverde het concern uit Wolfsburg liefst 13 procent in. Na anderhalf uur handelen was dat zelfs een verlies van 20 procent. Aanleiding daarvoor is de boete van 18 miljard dollar (bijna 16 miljard euro) die Volkswagen riskeert.

Die boete hangt Volkswagen boven het hoofd vanwege het knoeien met de systemen die de uitstoot van schadelijke stoffen van zijn dieselauto’s meten. Enkele honderdduizenden auto’s in de Verenigde Staten moeten nu terug naar de dealer omdat ze mogelijk niet aan de milieueisen voldoen.

Uitstoot valt hoger uit dan op de rollenbank

De verdenkingen van fraude waren voor de Amerikaanse milieuwaakhond EPA vrijdag aanleiding om een onderzoek in te stellen. Een medewerker van het EPA zei volgens persbureau Reuters toen in een telefonische persconferentie:

“Kort gezegd hadden deze auto’s software die de emissiecontroleapparatuur uitschakelden als er gewoon gereden werd, en aanzetten als de auto’s werden getest op hun uitstoot.”

De gemanipuleerde software zit volgens het EPA in dieselauto’s van Volkswagen en dochterbedrijf Audi die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht. Volgens de milieuwaakhond valt de schadelijke uitstoot van de auto’s door de software tot 40 keer hoger uit, dan op de rollerbank wordt gemeten.

Lees ook in NRC Handelsblad: Hoe nu verder bij Volkswagen?
    • Joost Pijpker