Of Carlos er langs mag? Nee!

Na een sterke inhaalrace finishte Max Verstappen in Singapore als achtste. Zelfs voor zijn teamgenoot week hij niet.

Max Verstappen werd gisteren achtste in Singapore. Foto AFP

Ze rijden op het scherp van de snede, pushen elkaar tot de limiet. Rivaliteit waar ze beiden beter van worden, zeggen ze zelf. Maar elkaar de tent uitvechten? Nee hoor, we zijn Mercedes niet. Want daar kunnen Hamilton en Rosberg vaak niet door één deur. Buiten het circuit zijn we echt goede collega’s, bezweren de coureurs van Torro Rosso zelf. We delen data en informatie.

Onderlinge rivaliteit

Maar gisteren spatten de vonken even van hun onderlinge rivaliteit af. Of Max Verstappen zijn teamgenoot maar even voor wilde laten gaan. Opdracht van de teamleiding, droogjes via de boordradio. „No”, was de resolute repliek van de zeventienjarige coureur. Verstappen is niet van plan zich te laten passeren en al helemaal niet uit collegialiteit. En zo negeerde de jongste debutant in de Formule 1 ooit een stalorder in de slotronde van de Grand Prix van Singapore, die soeverein gewonnen werd door Sebastian Vettel van Ferrari.

Het gebeurde op het moment dat Verstappen aan het einde van de race op nog geen halve seconde achter Sergio Perez van Force India aan jaagde, die op de zevende positie reed. Achter de Limburger reed teamgenoot Carlos Sainz jr. die naar het oordeel van de teamleiding met verse banden meer kans had om zevende te worden.

Maar Verstappen schatte dat anders in. „Ik snapte er niets van. Ik had de hele race de juiste snelheid te pakken en voor mij was er dan ook geen reden om hem voorbij te laten gaan”, zei hij na afloop tegen de BBC. „Als het andersom was, had Carlos hetzelfde gedaan, denk ik.” Deze reageerde zuur. „Ik heb Max dit jaar al drie of vier keer voorbij laten gaan.”

Een goede taxatie van Verstappen, gaf ook teambaas Franz Tost achteraf toe. „We hebben ze toen maar weer laten racen.”

De wereld moet er maar rekening mee houden dat Verstappen in snel tempo heel zelfbewust aan het worden is. Eind deze maand wordt het racetalent achttien jaar, maar nu al baant hij zich volwassen een weg door de Formule 1.

Tijdens de Grand Prix van Singapore, in de avonddonkerte van het Marina Bay Circuit, toonde Verstappen gisteren opnieuw zijn grote talent en zijn vermogen om ook vanuit ogenschijnlijk kansloze positie het heft gedecideerd in handen te nemen.

Blij was hij zaterdag nog over zijn achtste startplek in een van de zwaarste grands prix van het seizoen. Een stratencircuit met 23 bochten, klamme warmte en hinderlijke smog. Maar die omstandigheden liggen hem wel.

Niet het vermogen van de auto geeft hier de doorslag maar wel feeling, scherpte en moed. En een auto die er het goede chassis voor heeft, zoals die van Torro Rosso. Weinig stond een goede race nog in de weg, zal ook raceliefhebber en oud-premier Jan Peter Balkenende hebben gedacht die in Singapore aanwezig was.

Maar wat gebeurde er vervolgens gisteren op de startgrid? Iedereen weg, behalve Verstappen die zijn bolide niet aan de gang kreeg. Vanuit de pit begon hij op de twintigste plek toch aan de race met een ronde achterstand op de rest. Maar na twee ‘neutralisaties’ met de safetycar (schade Nico Hülkenberg, man op de baan), vijf uitvallers, enkele gewiekste inhaalmanoeuvres – hij passeerde achtereenvolgens Felipe Nasr (Sauber), Pastor Maldonado (Lotus) en Romain Grosjean (Lotus) – kwam Verstappen op de achtste positie.

Met razendsnelle rondetijden maakte hij veel indruk. En herhaalde hij zijn kunstje dat hij ook in augustus op het circuit van Spa-Francorchamps had laten zien. Achterin begonnen na een gridstraf van tien plekken in verband met een nieuwe motor, stoomde hij toen op naar de achtste plek.

„Ik ben ontzettend blij met dit resultaat, helemaal nadat de motor was afgeslagen en ik de race met een ronde achterstand was begonnen”, zei Verstappen op zijn eigen website. „Mijn snelheid was de hele wedstrijd geweldig. Ik had mooie gevechten en goede inhaalacties en heb echt genoten van de race! Uiteindelijk in de punten finishen is een fantastisch resultaat.”

Elfde in WK-klassement

Verstappen verzamelde voor de vijfde keer dit jaar punten voor het klassement om de wereldtitel. Met Hülkenberg deelt hij nu met dertig punten de elfde plaats. Verstappens beste klassering van dit seizoen was in de Grand Prix van Hongarije, toen hij als vierde finishte.

Zijn teamgenoot Sainz, die gisteren ook vanuit de achterhoede zijn race moest opbouwen, staat qua punten en klassering op ruime achterstand.